Nietrudno natknąć się na artykuły, które ogłaszają kolejny cudowny produkt poprawiający zdrowie jelit. Choć nie ma sensu zaprzeczać, że bakterie jelitowe odgrywają w zdrowiu jelit kluczową rolę, nie warto wierzyć w zapewnienia, że rewitalizują one wszystko – od wagi po zdrowie psychiczne. Jak zapewnia Kevin Whelan, profesor dietetyki w King's College London, wśród znawców tematu przywoływane są 4 główne sposoby na zadbanie o zdrowie jelit.

Probiotyki

Pierwszym z nich jest spożywanie pokarmów lub suplementów zawierających bakterie probiotyczne. Są to bakterie, które ogólnie uważa się za część zdrowego mikrobiomu, szczególnie powszechne w suplementach i jogurtach zawierających żywe kultury bakterii, nazywane bifidobakteriami i Lactobacillus.

infoplanet zdrowie co jesc na jelita 1 probiotyki

– Ogólnie rzecz biorąc, wiemy, że jeśli zjesz probiotyczny jogurt zawierający tego typu bakterie, zwiększy liczbę szczepów w twoich jelitach. Dieta tak różnorodna, jak to tylko możliwe, jest prawdopodobnie najlepszym sposobem utrzymania zdrowia jelit. Należy jednak pamiętać, że w mikrobiomach ludzi znajduje się wiele tysięcy różnych rodzajów bakterii. Każda osoba może mieć ich 150–250 typów. Ludzie chorujący mają na ogół mniej zróżnicowany mikrobiom. Są to raczej ilości bliższe 150 niż 250 – mówi Whelan.

Dodanie kilku szczepów bakterii do mikrobiomu poprzez przyjęcie probiotyku prawdopodobnie nie zwiększy zjawiskowo różnorodności zdrowia jelit, na pewno jednak nie zaszkodzi.

Prebiotyki

Probiotyk jest źródłem pożywienia dla bakterii probiotycznych, takich jak inulina. Cząsteczki te są często niestrawne dla ludzi, więc przechodzą przez jelita do miejsca, w którym znajdują się bakterie.

infoplanet zdrowie co jesc na jelita 2 prebiotyki

– Większość badań nad prebiotykami polega na podawaniu saszetek węglowodanów, których mogą używać tylko niektóre szczepy bakterii, więc te szczepy mogą się rozwijać – wyjaśnia Whelan.

Różnorodność mikrobiomów prawdopodobnie nie jest możliwa do osiągnięcia przez połykanie całej gamy suplementów. Probiotyk może być jak sadzenie nasion, zaś stałe przyjmowanie prebiotyków – jak pielęgnowanie go poprzez podawanie mu pożywienia, którego potrzebuje. Jednak prebiotyki nie zwiększają różnorodności mikrobiomu. Wzmocnią określone bakterie, ale nie zwiększą liczby ich rodzajów.

Zrównoważona dieta

Różnorodność mikrobiomów prawdopodobnie nie jest również możliwa do osiągnięcia przez połykanie całej gamy suplementów. Są jednak sposoby na poprawę różnorodności poprzez skupienie się na jedzeniu. Jak sugeruje Whelan, wystarczy spojrzeć na ludzi wokół, by przekonać się, że niektórzy jedzą ten sam lunch każdego dnia, a wieczorem trzy lub cztery różne dania główne przez cały rok.

infoplanet zdrowie co jesc na jelita 3 zrownowazona dieta

Dlatego nawet jeśli dieta jest zrównoważona, z dużą ilością owoców, warzyw i błonnika, przewidywalna rutyna prawdopodobnie nie przyniesie wiele dobrego dla zróżnicowanego mikrobiomu. Jedzenie tych samych posiłków przez cały czas nie jest pożyteczne dla mikroorganizmów jelitowych.

– Różnorodność diety polega na podważaniu koncepcji ciągłego jedzenia tego samego. Na przykład, jeśli regularnie jesz ryby, upewnij się, że nie zawsze jest to łosoś. Może jeść regularnie pieczywo pełnoziarniste, ale nie jednego rodzaju. Dowody na skuteczność określonej żywności są zawsze wątpliwe, ale spożywanie zróżnicowanej diety i zdrowej żywności może prowadzić do równie zróżnicowanego i zdrowego mikrobiomu – tłumaczy Whelan.

Żywność fermentowana

Badania wskazują także na potencjalne korzyści z fermentowanej żywności, takiej jak kombucha i kefir. Pokarmy te, tradycyjnie wytwarzane od tysięcy lat, zostały przebadane w dziedzinie psychobiotyków, które mają pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne. Niektóre badania wykazały, że ludzie przyjmujący sfermentowane produkty mleczne mają we krwi niższy poziom kortyzolu – markera stresu – niż osoby w grupie kontrolnej otrzymującej placebo, a także mają bardziej zróżnicowany mikrobiom. Choć wyniki te są obiecujące, takie badania są często prowadzone na niewielkiej grupie.

infoplanet zdrowie co jesc na jelita 4 fermentowana

– Twierdzono, że ludzie spożywający sfermentowane produkty mleczne żyją dłużej, więc załóżmy, że możemy uznać, że produkty fermentowane są zdrowe. Jednak jedzenie tylko fermentowanych produktów mlecznych nie jest zdrową dietą. Ocena wszystkich sposobów musi brane pod uwagę nie tylko dietę, ale także czynniki takie jak styl życia, leki, poziomy stresu i genetyka. Sfermentowana żywność może zwiększyć różnorodność mikrobiomu, ale są to przypuszczenia w gruncie rzeczy nie potwierdzone naukowo – mówi Sonia Fonseca, badaczka interakcji między dietą, jelitami, mikrobiomem i mózgiem w Quadram Institute.

Zainteresowanie zdrowiem jelit jest spore, ponieważ coraz więcej wiemy o tym, w jaki sposób mikrobiom wpływa na wiele chorób, dotykających nie tylko układu trawiennego. Ogólne przekonanie, że zróżnicowane bakterie jelitowe są synonimem zdrowia, ponieważ pomagają nam produkować składniki odżywcze i niezbędne substancje, których nasze komórki nie potrafią wyprodukować, wydaje się słuszne. Jak zapewnia Fonseca, wspieranie naszych mikrobów różnorodną dietą i tworzenie dla nich wygodnego środowiska to zawsze słuszny wybór.

Źródło: CNN Health

kup artykuly platne