Niektórzy twierdzą, że jedzenie to nic innego jak suma różnego rodzaju składników odżywczych. Takie myślenie jest jednak pułapką, w którą wpada wielu dietetyków i specjalistów żywienia. W rzeczywistości to, co spożywamy, jest nie tylko składową poszczególnych elementów odżywczych, ale także innych substancji, które mają wpływ na nasze zdrowie. Także miód to coś więcej niż tylko fruktoza, podobnie jak orzechy, które są czymś więcej niż tylko kwasami tłuszczowymi omega 6. Nawet jeśli jako wyodrębnione substancje, wpływają na nasze zdrowie, stanowią część całości – miodu lub orzecha.

Ze względu na wysoką zawartość cukru, miód jest często uważany za niezdrowy. W zależności od źródła jego pochodzenia, może mieć jednak zupełnie inne właściwości i w różny sposób wpływać na nasze zdrowie. Wszystko zależy od tego, z jakich roślin pszczoły zebrały nektar, z którego później powstał miód. Przeciętnie, w 82% składa się on z cukru (połowa to fruktoza), zawiera również śladowe ilości witamin i minerałów oraz antyoksydanty. Ponieważ w poszczególnych miodach ilość fruktozy i glukozy może być rożna, indeks glikemicznym miodu może być zarówno wysoki, jak i niski.

infoplanet zdrowie czy miod jest zdrowy fruktoza

W diagnostyce wielu chorób bada się krew pod kątem poziomu glukozy, trójglicerydów i cholesterolu. Wskaźniki te mają szczególne znaczenie w przypadku chorych na cukrzycę. Badania wykazały, że pacjenci, którzy wprowadzili miód do swojej diety, zaobserwowali spadek złego cholesterolu oraz trójglicerydów i wzrost dobrego cholesterolu hdl, związany ze spadkiem wagi. Dodatkowa korzyść to zmniejszona podatność na stany zapalne organizmu. Niestety, jak wynika z badań, miód w diecie to również zwiększony poziom glukozy we krwi.

Miód naturalny to również bogate źródło antyoksydantów, które mogą mieć znaczący wpływ na nasze zdrowie. Aplikowany na skórę, działa bakteriobójczo i przyspiesza gojenie ran. Ponieważ jego właściwości zależą od roślin, z których pszczoły zbierały nektar, najlepiej wybierać miody ciemniejszych odmian.

Zatem, czy powinniśmy jeść miód? Odpowiedź na to pytanie wydaje się prosta. Jeśli jesteśmy zdrowi, w żadnym razie miód nam nie zaszkodzi. Może za to pomóc, jeśli zastąpimy nim niezdrowy cukier. Jeśli jednak cierpimy z powodu otyłości, powinniśmy zachować ostrożność – każda dodatkowa porcja cukru będzie nam szkodzić!