Niektóre dania mogą wymagać masła. Poprawia ono smak potraw i może być używane jako substytut oleju do smażenia potraw. Mało kto wie jednak, że istnieje jednak dla niego alternatywa – ghi. Czy wiesz, co jest dla ciebie lepsze?

Cichy bohater

W odpowiednich ilościach masło nie jest szkodliwe dla zdrowia. Jest dużo zdrowsze niż margaryna, ponieważ nie zawiera tłuszczy trans. Zalecane dzienne spożycie nie powinno jednak przekroczyć 6 łyżeczek.

Ghi jest natomiast rodzajem klarowanego masła, które jest wytwarzane przez podgrzanie tłuszczu zwierzęcego i oddzielenie części płynnej oraz mlecznej od tłuszczu. Mleko karmelizuje i staje się ciałem stałym, a pozostały olej to właśnie ghi. Choć nie jest dziś znane, jako element pożywienia było ono używane w kulturach indyjskich i ajuwerdyjskich przez tysiące lat.

Różnice pomiędzy ghi i masłem


  • Ghi ma wyższą temperaturę spalania w porównaniu z masłem, czyli nie rozpuszcza się tak szybko. Topi się dopiero w temperaturze 252 stopni Celsjusza, natomiast masło – w 177 stopniach Celsjusza. Z tego względu doskonale nadaje się do sosów i do smażenia.

  • Ponadto wytwarza również podczas ogrzewania mniej akryloamidu. Choć jego wpływu na ludzkie zdrowie nie potwierdzono, jest on odpowiedzialny za zachorowania na raka u zwierząt laboratoryjnych.

  • Ponieważ w procesie powstawania ghi oddzielana jest laktoza, produkt ten jest lepszy również dla osób wrażliwych na produkty mleczarskie.


  • Można go przechowywać dłuższy czas poza lodówką, ponieważ podczas długiego procesu podgrzewania mikroorganizmy i enzymy zostają zniszczone.

  • Ghi ma nieco wyższe stężenie tłuszczu niż masło i więcej kalorii. Jedna łyżeczka tego klarowanego tłuszczu ma około 120 kalorii, a masła – około 102 kalorie. Różnice występują w zależności od producenta żywności.

Rodzaje tłuszczu w łyżeczce masła i ghi

W maśle występuje 10g tłuszczów nasyconych, 3,5g jednonasyconych i 0,5g polinienasyconych. W przypadku ghi wartości te są inne – 7g tłuszczów nasyconych (o 3g mniej), 3 g jednonasyconych (o 0,5g mniej) i 0,4g polinienasyconych (o 0,4g mniej).

Ludzkie ciało rozkłada tłuszcz i wykorzystuje go do celów energetycznych. Zdrowa dieta powinna więc je zawierać, ale w ilości nie większej niż 35%, z których tłuszcze nasycone nie powinny przekraczać 10%. Powodują one odkładanie się płytki miażdżycowej w naczyniach krwionośnych, w rezultacie zamykając ich światło, co doprowadza do wielu groźnych chorób układu krwionośnego. Tłuszcze nienasycone mogą natomiast obniżać stężenie triglicerydów i cholesterolu.

Walory smakowe

Oprócz wyższej temperatury spalania, ghi nadaje potrawom bardzo ciekawy smak i lekko słodki aromat. Możesz wykorzystać je świeżo roztopione do polania popcornu, kukurydzy lub świeżych warzyw. Zastygając w temperaturze pokojowej będzie doskonałym smarowidłem na tosty lub krakersy.

Spożywanie tłuszczu ghi ma – według wierzeń ajuwerdyjskich – bardzo dobre odziaływanie na zdrowie człowieka. Leczy chociażby choroby układu krwionośnego. Nauka nie uznaje jednak tej medycyny za rzetelne źródło wiedzy, dlatego poprzestaniemy na udowodnionych, wymienionych powyżej właściwościach.

kup artykuly platne