Nie spożywanie węglowodanów po 18.00 jest znaną wskazówką dietetyczną, ale teraz w zakresie żywienia pojawił się zupełnie nowy pomysł. Badanie mężczyzn z nadwagą sugeruje, że jedzenie wszystkich posiłków do godziny 15.00 zmniejsza apetyt, obniża ciśnienie krwi i może zapobiegać cukrzycy.

infoplanet zdrowie jedzenia na godziny wstep

Dieta na godziny?

Ograniczone czasowo jedzenie ustabilizowało poziom cukru we krwi i zmniejszyło ryzyko cukrzycy u myszy, ale brakowało rygorystycznych badań na ludziach. Aby rozwiązać ten problem, Courtney Peterson z University of Alabama w Birmingham wraz z kolegami przetestowała dietę u 8 osób z nadwagą, u progu cukrzycy typu 2.

infoplanet zdrowie jedzenia na godziny dieta na godziny

Przez pięć tygodni wolontariusze jedli identyczne śniadania, obiady i kolacje pod nadzorem. Połowa została przydzielona do zjedzenia wszystkich trzech posiłków w ciągu 6 godzin kończących się nie później niż o 15.00, podczas gdy pozostałe cztery zjadały swoje dania w normalnym 12-godzinnym czasie. Po pięciu tygodniach grupy zamieniły się na kolejne pięć tygodni.

Zespół odkrył, że ograniczenie jedzenia do 6-godzinnego okna doprowadziło do dużego wzrostu wrażliwości na hormon insuliny, co oznacza poprawę kontroli cukru. Ograniczona czasowo dieta zmniejszyła również ogólny apetyt i obniżyła ciśnienie krwi średnio o 10 mmHg – mniej więcej tyle samo, co zwykle jest osiągane przez przyjmowanie leków na ciśnienie krwi.

Chwytaj dzień

Efekty te nie były spowodowane utratą masy ciała, ponieważ wszyscy uczestnicy byli karmieni wystarczającą ilością kalorii, aby utrzymać swoją wagę. Zamiast tego, jedzenie wcześniej w ciągu dnia mogło lepiej dostosowywać się do ich naturalnych rytmów okołodobowych.

infoplanet zdrowie jedzenia na godziny dieta na godziny chwytaj dzien

Coraz więcej danych sugeruje, że ludzie lepiej przetwarzają żywność na początku dnia. Właśnie wtedy nasza kontrola poziomu cukru we krwi jest najlepsza, a w tym czasie zazwyczaj naczelne jedzą. Natomiast osobom, które jedzą w nocy grozi cukrzyca i otyłość.

– W ciągu dnia rozwinęliśmy się, by być aktywnymi, więc sensowny jest wzrost naszego metabolizmu na początku dnia i obniżanie się w nocy, aby być jak najbardziej efektywnym – mówi Peterson.

Czuję się pełny

Jedzenie przez 6 godzin i post przez 18 godzin dziennie może być łatwiejsze niż jedzenie przez 5 dni i post przez 2 dni w tygodniu – jak głosi popularna dieta 5:2. Wszyscy uczestnicy ostatniego badania, z wyjątkiem jednego, powiedzieli, że łatwo przystosowali się do postu wieczorem.

infoplanet zdrowie jedzenia na godziny czuje sie pelny

– Ich jedynym zarzutem było to, że spożywanie wszystkich codziennych posiłków w ciągu 6 godzin sprawiło, że czuli się wypchani – mówi Peterson.

Zespół bada teraz, czy dawanie ludziom mniejszej ilości jedzenia i wydłużanie czasu jedzenia z 6 do 8 godzin dziennie ułatwia dietę, a także prowadzi do utraty wagi. Wykazano, że 8-godzinna dieta promuje utratę masy ciała u myszy i została spopularyzowana przez amerykańskiego guru żywienia Davida Zinczenkę. Jest również stosowana przez gwiazdy, jak na przykład Hugh Jackman, Nicole Kidman i Miranda Kerr.