Kawa jest jednym z najbardziej popularnych napojów na świecie. Wielu ludzi lubi ją pić, ale z jakiegoś powodu chce ograniczyć spożycie kofeiny. Dla tych osób, kawa bezkofeinowa jest doskonałą alternatywą, ponieważ ma smak i właściwości zwykłej kawy, ale nie zawiera kofeiny. Zaciekawiony? Poznaj szczegółowe spojrzenie na ten rodzaj kawy i jego wpływ na zdrowie.

Kawa bez kwintesencji?

Kawa bezkofeinowa (w skrócie decaf) powstaje po usunięciu 97% kofeiny. Zwykle związku tego pozbywa się przy użycie wody, rozpuszczalników organicznych lub dwutlenku węgla. Ziarna kawy są nimi przemywane aż do wydzielenia kofeiny, po czym rozpuszczalnik jest usuwany. Wartość odżywcza kawy bezkofeinowej powinna być taka sama jak tej z zawartością kofeiny. Zapach i smak mogą być nieco łagodniejsze, a kolor może ulec zmianie w zależności od zastosowanej metody. Może to powodować, że decaf dla wrażliwych na gorzki smak i intensywny zapach jest bardziej przyjazny od regularnej kawy.

Kawa bezkofeinowa zawiera w rzeczywistości około 3 mg kofeiny na kubek. Jedno z badań potwierdziło, że każdy kubek o zawartości 180 ml zawiera 0–7 mg kofeiny, co w porównaniu ze standardowym 70–140 mg w zwykłej kawie jest ilością niewielką.

Zdrowe właściwości

Kawa jest jednym z największych źródeł przeciwutleniaczy, a proces usuwania kofeiny może zmniejszyć ich ilość jedynie o 15%. Nie ogranicza on natomiast ilości składników odżywczych, dlatego jedna filiżanka również kawy bezkofeinowej zapewnia 2,4% zalecanego dziennego spożycia magnezu, 4,8% potasu i 2,5% niacyny. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że dziennie wypijamy 2–3 filiżanki, ilości składników odżywczych będą już całkiem znaczące.

Ponadto udowodniono, że zarówno kawa bezkofeinowa, jak i ta z normalną zawartością kofeiny mają dobroczynny wpływ na zmniejszanie ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2. Każdy kubek wypity w ciągu dnia daje ich mniej nawet o 7%. Można więc wyciągnąć wnioski, że kofeina nie odgrywa w tym przypadku żadnej roli.

Duży cykl badań pokazał również, że kawa bezkofeinowa zmniejsza poziom enzymów wątrobowych, co sugeruje ochronne działanie na ten narząd. Picie takiej kawy wiązało się również ze zmniejszeniem ryzyka przedwczesnej śmierci z powodu udaru mózgu lub chorób serca.

Tak kawa kofeinowa, jak i bezkofeinowa miały w badaniach podobny wpływ na lepszy poziom umysłowy w podeszłym wieku. Zgodnie z ich wynikami, kawa typu decaf może chronić neurony w mózgu, co z kolei zapobiega rozwojowi chorób neurodegradacyjnych, jak choroba Alzheimera i Parkinsona. Są jednak badacze, którzy sugeruję, że może to wynikać z zawartości kwasu chlorogenowego, nie kofeiny.

In plus – in minus

Jednym z efektów ubocznych picia kawy jest zgaga lub refluks kwasu. Picie kawy bezkofeinowej może w wielu przypadkach zlikwidować ten nieprzyjemny skutek. Więcej niż dwie filiżanki dziennie mogą również zmniejszyć ryzyko wystąpienia raka odbytnicy.

Niestety, kawa bezkofeinowa nie daje efektu redukcji zmęczenia i pobudzenia organizmu, za który jest odpowiedzialna kofeina. Ponadto istnieje jeszcze kilka właściwości, które wykazuje tylko kawa z kofeiną:


  • poprawia refleks, czas reakcji, pamięć,

  • przyspiesza metabolizm i spalanie tłuszczu,

  • wzmaga aktywność,

  • ogranicza ryzyko łagodniej depresji i myśli samobójczych,

  • znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo uszkodzenia i marskości wątroby.

Kiedy kawa bezkofeinowa?

Tolerancja na kofeinę jest czynnikiem indywidualnym. Dla jednej osoby filiżanka jest ilością zbyt dużą, dla innej – nawet sześć może nie mieć znaczenia.

Nadmiar kofeiny może przytłoczyć centralny układ nerwowy, powodować niepokój, lęk, zaburzenia rytmu serca, problemy z trawieniem lub ze snem u osób wrażliwych. Może być również wykluczona w dietach chorobowych, u kobiet karmiących i będących w ciąży. Zaleca się również, aby dzieci, nastolatki i osoby mające problemy z zasypianiem wybrały kawę bezkofeinową.

kup artykuly platne