• Czerwone owoce i warzywa dostarczają antycyjanów i mocy odżywczej

  • Pomagają one chronić komórki przed uszkodzeniami i chorobami

  • Sprawdź, jakie korzyści zdrowotne zapewnisz sobie jedząc te warzywa i owoce

Antocyjany w czerwonych owocach i warzywach dodają mocy odżywczej. Organizm nie potrzebuje ich do działania, ale pomagają one chronić komórki przed uszkodzeniami, które mogą prowadzić do chorób. To podstawowe korzyści zdrowotne, które zapewnisz sobie jedząc te warzywa i owoce.

Śliwki

Purpurowe śliwki są pełne przeciwutleniaczy. Im więcej koloru w owocu, tym więcej antocyjanów. Skórka może mieć aż 20 razy więcej przeciwutleniaczy niż środek śliwki.

infoplanet zdrowie moc czerwonych owocow 1 sliwki

Jagody

Czerwone, fioletowe i niebieskie jagody są dobre dla twojego mózgu i nastroju. Chociaż antocyjany są związane z kolorem fioletowym, pigmenty mogą występować w zakresie od czerwonego do niebieskiego. Jagody, jeżyny, truskawki, czarne jagody, czarne porzeczki i morwy mają podobne właściwości. Jak wynika z badań dzieci i dorosłych korzystających z cudownych właściwości jagód, mogą one zwiększyć inteligencję i poprawić nastrój. Naukowcy sądzą, że antocyjany pomagają przekazywać impulsy między komórkami mózgowymi.

infoplanet zdrowie moc czerwonych owocow 2 jagody

Ziemniaki

Fioletowe ziemniaki mają od 2 do 3 razy więcej przeciwutleniaczy niż białe. Wypróbuj te z fioletową skórą i miąższem, które poza antocyjanami zawierają potas, magnez, witaminę C oraz błonnik.

infoplanet zdrowie moc czerwonych owocow 3 fioletowe ziemniaki

Czereśnie

Czereśnie wpływają korzystnie na naczynia krwionośne i stawy. Antocyjany, które nadają im ciemny kolor, mogą obniżać ciśnienie krwi i utrzymywać zdrowe naczynia krwionośne. Wydają się także pomagać w problemach ze stawami, takimi jak choroba zwyrodnieniowa stawów i dna, czyli stany zapalne. Czereśnie są również pełne składników odżywczych, które mogą pomóc w zapobieganiu nowotworom, chorobom serca i cukrzycy.

infoplanet zdrowie moc czerwonych owocow 3a czeresnie

Winogrona

Skórki winogron są pełne zdrowego resweratrolu. Soczyste winogrona zawierają grupę składników, który chroni skórę przed uszkodzeniami, które mogą prowadzić do chorób. Skórki winogron nadają czerwonemu winu jego kolor.

infoplanet zdrowie moc czerwonych owocow 4 winogrona

Kalafior

Fioletowy kalafior jest bogaty w antocyjany. Tylko jeden gen zmienia kalafiora z białej rośliny w filetową, która jest tak zdrowa. Jednak oprócz antocjanów kalafior zawiera również cenne składniki odżywcze, jak witamina C. Gotuj na parze, smaż go w kuchence lub zjedz na surowo, aby zachować jak najwięcej składników odżywczych.

infoplanet zdrowie moc czerwonych owocow 5 kalafior

Marchewki

Fioletowe marchewki zawierają beta-karoten, karotenoidy i antocyjany. Znajdziesz je na lokalnym targu lub w restauracji. Spróbuj je upiec lub zamarynować. Antocjany i beta-karoten powstrzymuje raka i poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego.

infoplanet zdrowie moc czerwonych owocow 6 fioletowa marchew

Czerwona kapusta

Gotowanie i kiszenie kapusty powoduje, że jest bardziej strawna. Z fermentowanej kapusty powstanie kimchi, którego właściwości dla zdrowia są wyjątkowe: otrzymujesz naturalny probiotyk, idealny dla jelit. Wspierając swój mikrobiom pomagasz organizmowi zwalczyć zarazki, wchłaniać składniki odżywcze, trawić pokarm, a nawet kontrolować lęk.

infoplanet zdrowie moc czerwonych owocow 7 czerowna kapusta

Buraki

Buraki są bogate w przeciwutleniacze zwane betalainami, od których pochodzi ich kolor. Te czerwone i żółte pigmenty znajdziesz również w łodygach boćwiny i rabarbaru, a także niektórych grzybów. Antocjany ulegają zniszczeniu podczas gotowania, warto więc spróbować przyrządzania na parze. Buraki dodadzą do twoich koktajli słodycz i piękny purpurowo-czerwony kolor. Te warzywa są dobre dla serca, mózgu i poziomu cukru we krwi.

infoplanet zdrowie moc czerwonych owocow 8 czerowne buraki

Źródła: „Anthocyanins”, Pennington Biomedical Research Center, 2009; Journal of the Science of Food and Agriculture: „Phytochemicals in fruits of two Prunus domestica L. plum cultivars during ripening”; American Journal of Clinical Nutrition: „Effects of Montmorency tart cherry (Prunus Cerasus L.) consumption on vascular function in men with early hypertension”; Critical Reviews in Food Science and Nutrition: „Cherries and health: a review”.

kup artykuly platne