Wiesz, że owoce i warzywa są zdrowe, ale to wciąż za mało, by konsekwentnie włączać je do swojej diety? Najnowsze badania Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego dostarczają kolejnego powodu, aby to zrobić!

Nie daj się nerwom

Długotrwały stres skutkuje zaburzeniami, takimi jak drażliwość, nerwowość, odczuwanie lęku, a nawet depresja. Jest to o tyle istotny, iż jak wynika z badań Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego, przynajmniej jedną z tych konsekwencji w każdym miesiącu odczuwa obecnie około trzech czwartych dorosłych w Stanach Zjednoczonych.

Stres może mieć jednak negatywny wpływ nie tylko na zdrowie psychiczne, ale również fizyczne. Niedawne badania opublikowane przez Medical News Today, ujawniły, że przewlekły stres może zwiększać ryzyko otyłości. Inne badania łączyły stres z wysokim ciśnieniem krwi, chorobami serca i cukrzycą.

Oczywiście, nie zawsze można uciec od stresu. Niezależnie od tego, czy chodzi o zmartwienia finansowe, związane z pracą, czy problemy rodzinne – wszyscy w pewnym momencie naszego życia doświadczamy tych negatywnych emocji. Czy możemy coś z tym zrobić? Nowe badanie sugeruje, że zmniejszyć ryzyko stresu może uwzględnienie w diecie większej ilości owoców i warzyw, szczególnie u kobiet.

Zajadaj stres

Według Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego, spożywanie do siedmiu porcji owoców i warzyw dziennie może zmniejszyć prawdopodobieństwo odczuwania stresu psychicznego u kobiet w średnim wieku. Takie odkrycie ogłosili niedawno w BMJ Open autor badań – student z University of Sydney w Australii Binh Nguyen – i jego koledzy.

Wnioski sformułowali oni po przeprowadzeniu analizy spożycia owoców i warzyw przez 60404 mężczyzn i kobiet w wieku co najmniej 45 lat między rokiem 2006 a 2008 i ponownie w roku 2010. W obu punktach czasowych psychologiczne cierpienie uczestników mierzono za pomocą Kessler Psychological Distress Scale, czyli 10-punktowego kwestionariusza, który ocenia objawy lęku i depresji. Na ich podstawie udało im się ustalić, że u osób dorosłych, które spożywały od trzech do czterech porcji owoców i warzyw dziennie, stres występował w stopniu o 12% mniejszym, niż u ograniczających się do jednej porcji dziennie.

Skala korzyści rosła jednak wraz z ilością spożywanych owoców i warzyw. Jedzenie od pięciu do siedmiu porcji dziennie wiązało się z 14-procentowym obniżeniem ryzyka stresu. Ponadto, patrząc naukowcy odkryli, że związek między spożyciem owoców i warzyw a zmniejszonym stresem był znacznie silniejszy u kobiet. Już umiarkowane spożycie ograniczało prawdopodobieństwo odczuwania negatywnych emocji o 23%.

Zespół badawczy twierdz, że choć ich odkrycie pozatwierdzają obecne wytyczne, które zalecają spożywanie owoców i warzyw jako część zdrowej diety, potrzebne są dalsze badania, aby lepiej określić, w jaki sposób te produkty mogą wpływać na stres.