Woda to podstawowy budulec naszego organizmu. Wydalamy ją jednak wraz z potem i moczem, dlatego – aby uzupełniać jej braki – powinniśmy stale nawadniać organizm, dostarczając mu odpowiednią ilość wody. W tym celu wiele osób, zwłaszcza tych, które uprawiają sport, sięga po popularne napoje izotoniczne. Ale czy to na pewno dobry wybór?

Głównym składnikiem napojów izotonicznych jest woda. Znajdziemy w nich również elektrolity i węglowodany, które mogą poprawiać naszą wydolność. Te ostatnie w napojach izotonicznych to najczęściej cukryglukoza i fruktoza, które stanowią około 6–8% zawartości napoju. Jednak producenci napojów izotonicznych coraz częściej produkują również wersje bezcukrowe dla osób, którym zależy na zredukowaniu dostarczanych do organizmu kalorii. Głównymi elektrolitami w napojach izotonicznych jest natomiast potas i sód.

infoplanet zdrowie napoje izotoniczne zamiast wody czy dobry wybor

Czy napoje izotoniczne rzeczywiście są w stanie poprawić nasze wyniki w sporcie? Tak, ponieważ ich podstawowe składniki są niezbędne dla funkcjonowania organizmu, szczególnie podczas wysiłku. Węglowodany, magazynowanie w ciele pod postacią glikogenu, odpowiadaja za sprawną pracę mięśni i działają jak ich paliwo. Jednak należy również pamiętać o tym, że najwięcej korzyści napoje izotoniczne dają nam podczas długotrwałego wysiłku, kiedy w największym stopniu tracimy nasze rezerwy energetyczne.

Ponadto, wybierając napoje dla sportowców, warto zastanowić się nad kilkoma kwestiami. Przede wszystkim, czy rodzaj uprawianego przez nas sportu rzeczywiście wymaga ich stosowania. Jeśli kilka razy w tygodniu trenujemy na siłowni lub biegamy mniej niż godzinę dziennie, takie napoje raczej nie są nam potrzebne. Rozsądnie powinni sięgać po nie również ci, którym zależy na zgubieniu zbędnych kilogramów. Napoje energetyczne mogą bowiem zwiększyć ilość dostarczanych do organizmu kalorii, zwłaszcza, jeśli uprawiany sport nie wymaga dodatkowego źródła węglowodanów.

infoplanet zdrowie napoje izotoniczne zamiast wody cukry

Badania naukowe przeprowadzone na ogólnodostępnych napojach izotonicznych wykazały, że najlepszym sposobem na odpowiednie nawodnienie organizmu jesty picie mleka i soku pomarańczowego. Te same badania dowiodły również, że napoje izotoniczne, coca-cola, herbata oraz woda w porównywalnym stopniu nawadniają organizm. Co więcej, wbrew popularnemu przekonaniu okazało się, że kawa wcale nas nie odwadnia – pomaga utrzymać odpowiedni bilans wody w organizmie. Wniosek? Większość napojów, które spożywamy w ciągu dnia, nawadnia nasz organizm.

To, co wypijamy podczas treningu ma duże dla naszej wydolności i efektywności wykonywanych ćwiczeń. Jeśli sięgamy po napoje izotoniczne, powinniśmy starać się zachować umiar – ich smak często sprawia, że wypijamy ich większą ilość niż gdybyśmy pili samą wodę.