Czy swoją dietą można zwiększyć koncentrację, pamięć i poprawić funkcje mózgu? Czy naprawdę nie możemy nic zrobić, kiedy nasze ciało się starzeje? Czy wystarczy do tego większa ilość koktajli owocowych, warzyw, ryb, kofeiny, a może wszystkiego razem? Poznaj 10 zasad żywienia, które zwiększają szanse na utrzymanie mózgu w wysokiej sprawności.

Kofeina

Kofeina może zwiększyć czujność. Nie działa jak magiczna kula, która poprawi myślenie i spowoduje, że staniesz się mądrzejszy, ale uaktywni mózg i pomaga w koncentracji. Kofeina zapewnia pobudzenie, ale jej efekty są krótkotrwałe. Co więcej, jeśli przesadzisz, zamiast przypływu energii możesz poczuć się źle. Jeśli jednak potrzebujesz dawki energii, możesz znaleźć ją w kawie, czekoladzie, napojach energetycznych i niektórych lekarstwach.

infogmina zdrowie pokarm dla mozgu kofeina

Cukier

Cukier to paliwo dla mózgu – kolejna substancja, która szybko podnosi uwagę. Nie chodzi jednak o cukier „stołowy”, ale o glukozę, którą nasz organizm pobiera ze spożywanych cukrów i węglowodanów. Dlatego szklanka czegoś słodkiego do picia to zastrzyk poprawiający myślenie i zdolności umysłowe. Trzeba jednak pamiętać, że działa stosunkowo krótko a większa ilość – obciąża.

Śniadanie

Jeśli kusi cię, aby ominąć śniadanie, to nie jest dobry pomysł. Badania pokazują, że poranny posiłek może poprawić pamięć krótkotrwałą oraz uwagę. Uczniowie, którzy spożywają śniadanie, mają lepsze wyniki od tych, którzy nie lubią ich jeść. Pamiętaj jednak, aby się nie przejadać, ponieważ zbyt duża dawka kalorii z rana utrudnia koncentrację.

Ryby

Ryby są źródłem białka oraz kwasów Omega-3, dzięki czemu są kluczowe dla zdrowia mózgu. Te zdrowe tłuszcze mają niesamowitą moc, dlatego warto dopilnować, aby znalazły się w diecie. Jak wykazano w badaniach, jedzenie odpowiednich ilości ryb obniża ryzyko demencji, udaru i spadku formy umysłowej – zwłaszcza, gdy się starzejemy. Odpowiednia ilość to dwie porcje ryby tygodniowo.

infogmina zdrowie pokarm dla mozgu kofeina

Orzechy i czekolada

Orzechy i nasiona są dobrym źródłem przeciwutleniającej witaminy E, która w niektórych badaniach została powiązana z mniejszym upośledzeniem funkcji poznawczych w miarę starzenia się. Dodatkowo ciemna czekolada ma silne właściwości przeciwutleniające i naturalne substancje pobudzające, które mogą wzmocnić koncentrację jak kofeina. Ciesz się orzeźwiającą nutą orzechów i ciemnej czekolady, aby czerpać z nich wszystkie korzyści, ale pamiętaj, aby nie przesadzać. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych pokarmów, nadmiar prowadzi do przeciwnego skutku.

Awokado i produkty pełnoziarniste

Awokado zawiera zdrowe, jednonienasycone tłuszcze, które są dobre dla mózgu. Pełne ziarna w produktach zapewniają natomiast niezbędny błonnik pokarmowy oraz witaminę E. Wszystkie te składniki poprawiają pracę serca i przepływ krwi, która zasila również mózg.

Jagody

Badania na zwierzętach pokazują, że jagody mogą pomóc chronić mózg przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki i zmniejszać skutki starzenia się związanego z wiekiem, takie jak choroba Alzheimera lub demencja. Badania na szczurach pokazują również, że dieta bogata w jagody poprawia zarówno uczenie się, jak i pracę mięśni starzejących się szczurów, czyniąc je mentalnie równymi młodszym zwierzętom.

infogmina zdrowie pokarm dla mozgu jagody

Zbilansowana dieta

Zdrowa dieta to dieta dobrze zbilansowana. Jeśli brakuje w niej składników odżywczych lub jest ich za dużo, możesz odczuwać brak koncentracji albo jej znaczny spadek. Często po posiłku czujemy się zmęczeni, co może oznaczać, że nasz organizm nie może poradzić sobie z nadmiarem kalorii. Aby w odpowiedni sposób stymulować mózg, powinieneś wprowadzić odpowiednio zrównoważoną dietę.

Witaminy, minerały i suplementy

Półki sklepowe pęcznieją od ogromnej ilości suplementów diety. Mimo iż niedobór składników odżywczych może być bardzo niekorzystny dla organizmu, z dodatkowej suplementacji powinny korzystać tylko osoby, które cierpią na niedobory. Niektórzy badacze bardzo optymistycznie podchodzą do kombinacji żeń-szenia, miłorzębu, witamin, minerałów i ziół oraz jej wpływu na mózg. Ich działanie ciągle jednak jeszcze czeka na potwierdzenie w badaniach.

Dobry początek dnia

Chcesz być skoncentrowany? Zacznij od pełnoziarnistego pieczywa, soku owocowego i filiżanki kawy na śniadanie. Nie zapominaj jednak o dobrym śnie, odpowiedniej ilości wody w organizmie, codziennych ćwiczeniach i – jeśli tego potrzebujesz – chwili dla siebie. Wówczas oczyścisz umysł i zrelaksujesz się.

infogmina zdrowie pokarm dla mozgu ranek

kup artykuly platne