Chociaż sok z ziemniaka nie jest wyszukanym napojem, zawiera kluczowe witaminy, związki fitochemiczne i substancje odżywcze. Uważa się, że sok ziemniaczany zachowuje około połowę składników odżywczych, które oferuje tradycyjna porcja ziemniaków. Ziemniaki są również bardzo alkaliczne, co może pomóc w zmniejszeniu refluksu i złagodzić inne bóle żołądka.

infoplanet zdrowie sok ziemniaczany 8 razy na tak wstep

Sok ziemniaczany nie jest tym najczęściej podawanym, ale przy odrobinie fantazji – i posiadaniu sokowirówki – można go zmieszać z niemal każdą inną cieczą. To sprawia, że jest świetną alternatywą dla toników w barze sokowym. Jakie są pozostałe powody, dla których warto pić sok z surowego ziemniaka? Poznaj 8 z nich!

1. Witaminy z grupy C

Ziemniaki zawierają niewiele ponad 100% dziennego zalecanego spożycia witaminy C. Pomaga ona organizmowi absorbować żelazo i tworzyć kolagen w naczyniach krwionośnych, mięśniach, chrząstce i kościach. Jej właściwości przeciwutleniające mogą również poprawić ogólną kondycję skóry, pomagając złagodzić obrzęki, zmniejszyć podrażnienia i przywrócić młodzieńczy blask skóry.

2. Witaminy z grupy B

Jedna porcja ziemniaków zawiera około 40% dziennej dawki tiaminy (witaminy B-1) i niacyny (witaminy B-3). Ma również niewielkie ilości ryboflawiny (witaminy B-2) i witaminy B-6. Witaminy z grupy B są niezbędne, aby pomóc organizmowi przekształcić węglowodany w glukozę, wytwarzając energię. Wspierają także funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego, poprawiają kondycję włosów i skóry oraz pomagają utrzymać zdrowie wątroby.

3. Potas

Potas to elektrolit, który pomaga regulować płyny ustrojowe i wspomaga pracę mięśni. Elektrolity pomagają również nerkom filtrować dopływ krwi. Ziemniaki są bardzo bogate w potas, posiadają około trzy razy więcej tego ważnego składnika odżywczego niż średniej wielkości pomarańcza. To około 1,467 miligramów na porcję ziemniaka lub 31% dziennego zalecanego spożycia.

infoplanet zdrowie sok ziemniaczany 8 razy na tak potas

4. Żelazo

Żelazo jest kluczem do walki ze zmęczeniem. Utrzymuje również w zdrowiu czerwone krwinki i pomaga w przenoszeniu tlenu po całym ciele. Jedna porcja ziemniaków może dostarczyć około 14% dziennego zalecanego spożycia.

5. Wapń

Bez wapnia Twoja krew nie zakrzepłaby, a zęby i kości byłyby słabe. Jednorazowa porcja ziemniaków może dostarczyć około 5% dziennego zalecanego spożycia.

6. Cynk

Oprócz utrzymania zdrowego układu odpornościowego, cynk przyśpiesza gojenie się ran. Jedna porcja ziemniaków zawiera około 1 miligrama cynku. To niemal 9% zalecanej dziennej porcji dla mężczyzn i 11% dla większości kobiet.

infoplanet zdrowie sok ziemniaczany 8 razy na tak cynk

7. Witamina K

Witamina K, rozpuszczalna w tłuszczach, jest niezbędna do krzepnięcia krwi i zapobiegania utracie gęstości kości. Wspiera również transport wapnia w organizmie. Surowe ziemniaki zawierają około 5% zalecanego dziennego spożycia.

8. Przeciwutleniacze

Przeciwutleniacze są kluczowe dla zapobiegania chorobom, kontrolowania stanu zapalnego i spowolnienia procesu starzenia. Surowe ziemniaki zawierają różnorodne przeciwutleniacze z rodziny karotenoidów. Jest to luteina, zeaksantyna i wiolaksantyna. Rzeczywista wartość antyoksydantów w całych purpurowych ziemniakach odpowiada tej w szpinaku lub brukselce.

Przepis na sok ziemniaczany

Niezależnie od tego, jaką odmianę ziemniaków wybierzesz, upewnij się, że została wcześniej dokładnie oczyszczona. Możesz użyć gąbki lub szczotki do warzyw, aby pozbyć się nadmiaru brudu. Pomoże to również w redukcji pozostałości pestycydów na skórce. Uważaj jednak, aby jej nie zetrzeć. To właśnie w niej ziemniaki mają najwięcej wartości odżywczych.

infoplanet zdrowie sok ziemniaczany 8 razy na tak jak zrobic

Unikaj używania ziemniaków, które mają:


  • zielony odcień, ponieważ mogą zawierać wysokie stężenie pestycydów;

  • zielone kiełki;

  • ciemne miejsca.

Ziemniaki składają się w 80% z wody, więc będziesz w stanie uzyskać znaczną ilość soku tylko z jednej lub dwóch średnich bulw. Pokrój je w kliny, a następnie podejmij decyzję, czy miąższ wyrzucasz, czy zostawiasz. Jeśli nie potrzebujesz miąższu, skorzystaj z sokowirówki. Jeśli zaś chcesz np. zrobić placki ziemniaczane, wykorzystaj blender. Możesz zetrzeć ziemniaki na tarce do miski i ręcznie wycisnąć sok.


Sok z ziemniaków najlepiej podawać świeżo wyciśnięty. Spróbuj go mieszać w równych proporcjach z innymi sokami warzywnymi, takimi jak sok z marchwi lub z dowolnym sokiem owocowym, na przykład jabłkowym lub z mango. Sok z ziemniaków może być również jednym z wielu składników we wzmacniającej miksturze – pomyśl o szpinaku, jarmużu i ogórku. Jeśli jesteś purystą, spróbuj wymieszać sok z ziemniaków wyłącznie z wyciśniętą cytryną lub limonką. Bardzo przyjemny smak uzyskasz, jeśli połączysz go ze zmiksowaną bazylią.