Branża soków i koktajli podbiła większość krajów szturmem. Na przykład według badań rynkowych, w Stanach Zjednoczonych miejsca sprzedaży soków przynoszą łącznie 2 miliardy dolarów zysku rocznie. Ale bez względu na to, czy masz zamiar skorzystać z modnej pijalni soków, czy też robisz napoje owocowe w domu, ważne, aby zrozumieć korzyści zdrowotne i konsekwencje tego, co pijesz.

Owoce i warzywa to zdrowie – wszyscy się z tym zgadzają. W rzeczywistości oficjalne wytyczne sugerują, że jemy od 1,5 do 2 filiżanek owoców i 2 do 3 filiżanek warzyw dziennie. Świeże produkty spożywane w tych ilościach mogą zmniejszyć ryzyko chorób serca, udaru mózgu i raka, a jednocześnie pomagają kontrolować wagę. Według danych pochodzących z Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (CDC) dla wielu z nas to za mało.

infoplanet wydarzenia zdrowie sposob na soki owocowe wstep

Kiedy owoce i warzywa są wyciskane, możliwe jest uzyskanie większej koncentracji składników odżywczych. Dzieje się tak dlatego, że większość witamin i minerałów znajdujących się w owocu znajduje się zwykle w soku, a nie w miąższu i włóknistym materiale, który jest również w smoothie. Różnica między wyciskaniem a mieszaniem tkwi  zatem w tym, co zostało pominięte. Przy wyciskaniu soków zasadniczo usuwasz wszystkie materiały włókniste, pozostawiając tylko płyn z owoców i/lub warzyw. Dzięki mieszaniu zachowujesz wszystko – miazgę i włókno, które wypełniają produkty. Tutaj zaczynamy znajdować korzyści.

Rozpuszczalny błonnik

Soki zawierają mało lub wcale nie zawierają błonnika. Włókno jest niezwykle ważne dla prawidłowego trawienia i dobrego stanu zdrowia. Rozpuszczalny błonnik, podobnie jak w jabłkach, marchwi, grochu, fasolce szparagowej i owocach cytrusowych, rozpuszcza się w wodzie i spowalnia trawienie, co pomaga w kontrolowaniu poziomu cukru we krwi. Nierozpuszczalny błonnik, który występuje w warzywach takich jak kalafior, ziemniaki i ciemne warzywa liściaste, zwiększa masę kału i stymuluje pracę jelit.

Stężenie przeciwutleniaczy

Włókno nie jest jedynym składnikiem obecnym w miąższu owoców i warzyw. W badaniu z 2012 roku porównano obecność związków fitochemicznych – związków przeciwutleniających z potencjalnymi właściwościami przeciwnowotworowymi – w soku grejpfrutowym. Naukowcy odkryli, że przetarty owoc ma wyższe stężenie korzystnych związków, ponieważ związki te znajdują się przede wszystkim we włóknistych błonach owocu.

Łatwiejsze trawienie

Zwolennicy wyciskania soku powiedzą Ci, że uwolnienie organizmu od ciężkiej pracy trawienia jest jedną z korzyści płynących z picia soków bez włókna. Niestety, nie ma dowodów potwierdzających to stanowisko.

Uwaga, cukier!

Zużycie cukru jest poważną wadą zarówno wyciskania soku, jak i przecierania, mówi licencjonowany dietetyk mgr Kimberly Gomer. Zarówno soki, jak i koktajle mogą podnosić poziom cukru we krwi, ale efekty są szybsze w przypadku picia soku. Dzięki przecieranym owocom i warzywom wypijesz ich mniej, ponieważ wkrótce poczujesz się pełny, skóra i błonnik zwiększają objętość napoju, który tym samym ogranicza całkowite spożycie kalorii.

Niektóre komercyjne świeże soki zawierają taką samą ilość, czasem nawet więcej cukru, niż napoje gazowane. Z badań opublikowanych w 2014 roku wynika, że soki owocowe zawierają średnio 45,5 gramów fruktozy na litr, czyli nie są daleko od średniej 50 gramów na litr w napojach gazowanych. Stwierdzono, że sok jabłkowy Minute Maid zawiera 66 gramów fruktozy na litr, więcej niż Coca-Cola.

infoplanet wydarzenia zdrowie sposob na soki owocowe wyciskanie

Podsumowując, korzyści z wyciskania soków obejmują: uzyskanie większej koncentracji składników odżywczych na porcję, zwiększenie spożycia owoców i warzyw, a także ułatwienie osobom, które mają trudności z jedzeniem warzyw, aby strawić je po rozcieńczeniu owocami. Z drugiej strony, tracisz ważne włókno i możesz pozbawić się innych ważnych związków obecnych w miazdze i błonach produktów. Jednak niezależnie od tego, czy wyciskasz, czy mielisz, powinieneś uważać na cukier. To właśnie z jego powodu Gomer zaleca ostrożność, szczególnie wówczas, gdy Twoim celem jest utrata wagi. „Nie zalecamy żadnych płynnych kalorii. W przypadku utraty wagi zawsze jedz owoce i warzywa – nie pij ich” – mówi dietetyk.