Stres w pracy można zdefiniować jako szkodliwe reakcje fizyczne i emocjonalne, które występują, gdy wymagania stanowiska nie odpowiadają możliwościom, zasobom lub potrzebom pracownika. Taki stan może prowadzić do złego stanu zdrowia, a nawet powikłań. Czy wykrycie stresu w porę może uratować twoje zdrowie?

Stres zawodowy i twoje zdrowie

Stres jest nieodłączną częścią życia. Sposób, w jaki sobie z tym radzisz, ma wpływ na twój stan fizyczny i emocjonalny. Wśród wczesnych sygnałów ostrzegawczych stresu zawodowego wskazuje się: ból głowy, zaburzenia snu, trudności z koncentracją, wybuchy złości, rozstrój żołądka, niska samoocena.

Wiele badań sugeruje, że wymagająca praca, która zapewnia pracownikom niewielką kontrolę nad jej przebiegiem, zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Ponadto, na podstawie badań przeprowadzonych przez Narodowy Instytut Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (NIOSH) powszechnie uważa się, że stres związany z pracą zwiększa ryzyko rozwoju zaburzeń mięśniowo-szkieletowych kręgosłupa i kończyn górnych.

infoplanet zdrowie stres zawodowy zabija badania

To jednak nie wszystko, wiele analiz sugeruje, że różnice w częstotliwości występowania problemów ze zdrowiem psychicznym, takich jak depresja i wypalenie, wynikają częściowo z odmiennych poziomów stresu zawodowego. Do niektórych z tych problemów mogą przyczynić się różnice ekonomiczne i związane ze stylem życia.

10 uspokajających strategii

1. Żuj gumę

Badania sugerują, że guma do żucia może pomóc złagodzić stres i lęk. Możliwe, że rytmiczny ruch żucia pomaga zwiększyć przepływ krwi do mózgu. Alternatywna teoria sugeruje, że to smak i zapach gumy wywołuje reakcję relaksacyjną.

infoplanet zdrowie stres zawodowy zabija 1 zucie gumy

2. Wyjdź na zewnątrz

Spędzanie czasu na zewnątrz jest świetnym antidotum na stres. Badania pokazują, że już kilka minut poza domem może poprawić nastrój. Bycie na zewnątrz często oznacza też bycie aktywnym, co pomaga się zrelaksować.

3. Rozruszaj się

Aktywność fizyczna pomaga oderwać myśli od codziennych zmartwień. Uwalnia także poprawiające nastrój endorfiny. Niezależnie od tego, czy ćwiczysz na siłowni, czy wybierasz się na długie spacery, każdy rodzaj ćwiczeń zmniejsza stres i niepokój.

4. Uśmiechnij się

Jest coś w starym przysłowiu: „Uśmiechnij się”. Gdy czujesz się zestresowany, uśmiech wywołuje lekkie napięcie mięśni twarzy, które pomaga zmniejszyć stres. Uśmiech jest szczególnie odstresowujący, gdy jest szczery – wykorzystuje wówczas mięśnie wokół ust i oczu. Może również pomóc w szybszym odzyskaniu normalnego tętna, gdy minie stresująca sytuacja.

infoplanet zdrowie stres zawodowy zabija 4 usmiechnij sie

5. Powąchaj lawendę

Niektóre zapachy mogą wywoływać uczucie relaksu. W jednym z badań porównano poziomy stresu pielęgniarek, które miały przypięte do ubrania fiolki z olejem lawendowym z tymi, które ich nie miały. Badane, które miały kontakt z lawendowym zapachem, czuły się bardziej zrelaksowane niż te, które nie miały z nim styczności. Ponadto lawenda może poprawić działanie leków przeciwlękowych i środków przeciwbólowych.

6. Włącz muzykę

Muzyka może ci pomóc zachować spokój. Jak udało się udowodnić w jednym z badań, uczestnicy mieli niższy poziom kortyzolu (hormonu stresu) podczas słuchania łacińskiej muzyki chóralnej (Miserere Gregorio Allegri) niż gdy słuchali szumu falującej wody.

7. Ćwicz oddech

Ćwiczenia oddechowe są jednym ze sposobów szybkiej reakcji na stres. Zdolność do wyciszania jest dwojaka: skoncentrowanie się na oddechu odwraca uwagę od przerażających i stresujących myśli oraz zatrzymuje reakcję walki lub ucieczki w ciele. Aby się rozluźnić, oddychaj głęboko i powoli przez nos. Pozwól, by twoja klatka piersiowa i brzuch rozszerzyły się i wypełniły powietrzem. Wydychaj powietrze powoli, powtarzając frazę lub słowo, które sprawiają, że czujesz się spokojny. Największe korzyści uzyskasz wykonując ćwiczenia oddechowe przez minimum 10 minut.

infoplanet zdrowie stres zawodowy zabija 7 cwicz oddech

8. Bądź dla siebie dobry

Wszyscy rozgrywamy w naszych umysłach wewnętrzny dialog. Czasami nie mówimy do siebie w miły, uspokajający sposób. Opanowanie sztuki współczucia i pozytywnych emocji może pomóc zachować spokój i ułatwić znalezienie efektywnych rozwiązań problemów. W konfrontacji z problemem lub innej niepokojącej sytuacji wyobraź sobie, że rozmawiasz z przyjacielem, który miał do czynienia z czymś podobnym. Powiedzenie sobie: „Rozumiem to” lub „Będzie w porządku”, a na pewno się uspokoisz.

9. Napisz to

Pisanie o swoich problemach może pomóc ci poczuć się spokojniej i znaleźć rozwiązania, o których wcześniej nie myślałeś. Możesz osiągnąć te korzyści pisząc w dzienniku, pliku na komputerze lub nawet aplikacji na telefonie. Po prostu pisz uczciwie o swoich uczuciach.

10. Porozmawiaj z przyjacielem

Wsparcie społeczne jest ważnym sposobem na stres. Gdy czujesz się zestresowany, spotkaj się z przyjaciółmi lub bliskimi. Szukaj towarzystwa innych, którzy mają do czynienia z podobnymi wyzwaniami. Dzielenie się doświadczeniami z tymi, którzy potrafią prawdziwie wczuć się, co pomoże ci poczuć się mniej samotnym.

infoplanet zdrowie stres zawodowy zabija 10 porozmawiaj z przyjacielem

kup artykuly platne