Prawdopodobnie nie czytasz tego artykułu w parku, na plaży lub na podwórku. To dlatego, że w domu spędzamy przeciętnie 93% czasu. Jeśli wychodzisz na zewnątrz tylko na kilka godzin w tygodniu, prawdopodobnie nie dostarczasz swojemu organizmowi wystarczająco dużo naturalnego światła, narażając się na ryzyko utraty zdrowia, bezsenności, zmęczenia, depresji i innych objawów.

Światło a miejsce pracy

Dlaczego tak długo przebywam w pomieszczeniach? Dla większości osób dorosłych odpowiedź jest dość prosta: mamy pracę do wykonania. Niezależnie od tego, czy pracujesz w biurze, szkole, sklepie, restauracji, garażu lub gdziekolwiek indziej, przebywasz w pomieszczeniach zamkniętych, w otoczeniu sztucznego światła. Tymczasem badanie przeprowadzone wśród 1614 pracowników z Ameryki Północnej wykazało, że pracownicy biurowi oceniają naturalne światło i widoki z okna na zewnątrz jako pierwsze pożądane środowisko pracy. Jednak naturalne światło w ciągu dnia jest nie tylko luksusem, ale warunkiem produktywności i dobrego samopoczucia w miejscu pracy.

infoplanet zdrowie swiatlo i terapia miejsce pracy

Co gorsza, większość z nas powiększa problem, patrząc w nocy na jasne ekrany. Telewizory, telefony, tablety i komputery narażają nas na sztuczne, niebieskie światło, które ma wyższą temperaturę barwy niż słońce w ciągu dnia. Kiedy w nocy narażasz się na sztuczne światło, ciało i mózg dostają mylącą wiadomość, że nadszedł czas, aby być rozbudzonym, produkują zatem mniej melatoniny. Najczęstsze konsekwencje niedoboru światła i przeciążenia niezdrowym niebieskim światłem to: bóle głowy, zmęczenie oczu, chroniczne zmęczenie, bezsenność i depresja.

Organizm człowieka funkcjonuje w cyklu naturalnego światła przez znaczną większość historii ludzkości. Pomimo wydajnej technologii oświetleniowej, nasze systemy biologiczne są nadal nastawione na ekspozycję na światło słoneczne. Jeśli go nie dostajemy, systemy energii komórkowej i rytm okołodobowy tracą równowagę. Dlatego tak wielu ludzi czuje się zmęczonych przez cały dzień, a potem ma problemy z zasypianiem w nocy.

Na szczęście, nawet jeśli nie ma szans, byś spędzał więcej czasu na zewnątrz, istnieje prosty sposób na uzyskanie naturalnego światła bez wychodzenia z domu lub dodatkowego czasu. Dobrym rozwiązaniem może być naturalna terapia światłem w domu lub w biurze.

Terapia światłem

Terapia światłem – czyli fotobiomodulacja (PBM) – to nieinwazyjna terapia, która dostarcza naturalne światło do skóry i komórek. Wykorzystuje ona tylko określone długości fal w podczerwieni (NIR), które klinicznie uznano za najbardziej terapeutyczne części widma światła, bez szkodliwych promieni UV, ciepła i efektów ubocznych. Terapia światłem jest możliwa niemal w każdej przestrzeni, a zabiegi wymagają minimalnego wysiłku: wystarczy stać lub siedzieć i wygrzewać się w blasku naturalnego światła przez 10–20 minut dziennie.

infoplanet zdrowie swiatlo i terapia terapia swiatlem

Istnieje wiele badań klinicznych pokazujących, że ten rodzaj terapii światłem czerwonym i podczerwienią poprawia poziom energii, pomaga resetować zegar dobowy i wspomaga naturalne uwalnianie melatoniny dla zdrowego, naturalnego snu. Ponadto terapia światłem zapewnia wiele korzyści zdrowotnych dla skóry, mięśni i stawów, wykorzystując terapeutyczną moc naturalnego światła i dostarczając je do komórek za pomocą medycznych diod LED. Te długości fal światła czerwonego i podczerwieni są pochłaniane przez skórę i komórki, gdzie mitochondria pracują, zwiększając energię ATP (trójfosforanu adenozyny), aby napędzać ciało. Im więcej energii mogą wytwarzać komórki, tym lepsze funkcjonowanie ciała i lepsze samopoczucie.

Pracę mitochondriów spowalniają nadmiar tlenku azotu i stres oksydacyjny. Kiedy nasze przepracowane ciała wytwarzają zbyt dużo tlenku azotu, konkuruje on z tlenem podczas oddychania komórkowego, zatrzymując lub spowalniając produkcję ATP, co może prowadzić nawet do śmierci komórkowej. Fotony w czerwieni i światło NIR pobudzają elektrony, rozbijając wiązania tlenku azotu, i uwalniając energię ATP, która zasila ciało.

Naturalne światło i udowodnione korzyści

Setki prób i badań dowiodły, że terapia światłem jest skuteczna i bezpieczna. Zwiększając produkcję energii komórkowej w ciele, pomaga trenować ciężej i szybciej regenerować tkankę mięśniową. Ostatnie badania przeprowadzone w 2016 roku i opisane w American Journal of Physical Medicine and Rehabilitation wykazały, że zastosowanie terapii światłem powoduje wzrost zdrowej tkanki mięśniowej, naturalnie zwiększając rozmiar i masę mięśni, a także siłę.

infoplanet zdrowie swiatlo i terapia korzysci

Badanie z roku 2015 roku, opublikowane w European Journal of Applied Physiology, udowodniło ponadto, że grubość i siła mięśni zostały znacząco poprawione (o ponad 50%) u sportowców, którzy stosowali terapię światłem. Wyniki były mierzone za pomocą obrazowania ultrasonograficznego i dynamometrii izokinetycznej.

Jedną z głównych reakcji na terapię światłem czerwonym jest jednak zmniejszenie stanu zapalnego i stresu oksydacyjnego, przy znacznie obniżonym bólu stawów, co wykazano w licznych badaniach klinicznych. Dodatkowo prowadzone przez naukowców z Harvardu i MIT w 2013 roku analizy nad światłoterapią udowadniały ich „nieinwazyjny charakter i prawie całkowity brak skutków ubocznych”.

Urządzenia do terapii światłem

W przeszłości terapia światłem była dostępna tylko w SPA i klinikach. Dzisiaj możesz uzyskać wysokiej jakości domowe urządzenie do terapii światłem. Oto 3 najważniejsze czynniki, które należy wziąć pod uwagę:

1. Rozmiar obszaru leczenia

Ukierunkowane obszary leczenia mogą zdziałać cuda w określonych obszarach ciała, ale aby doświadczyć pełnego zakresu korzyści związanych z terapią światłem, najlepiej traktować całe ciało jednolitą, spójną dawką. Rozmiar ma znaczenie w terapii światłem, ponieważ nie można leczyć całego ciała ani uzyskać idealnej, jednolitej dawki z małego urządzenia. Poszukaj produktu, który ma wystarczającą ilość miejsca, aby wykonać zabieg dla całego ciała.

infoplanet zdrowie swiatlo i terapia terapia swiatlem

2. Całkowita dostarczona moc

Pomiar mocy światła jest złożony i prawie niemożliwe jest uzyskanie dokładnych odczytów bez inwestowania w naprawdę drogi sprzęt diagnostyczny. W urządzenia najczęściej podawane są napromieniowanie lub moc światła. Jednak dobry zakup zakłada uwzględnienie całkowitego strumienia świetlnego w oparciu o moc i całkowity obszar, który obejmuje urządzenie. Wysokiej jakości urządzenie do terapii światłem LED powinno dawkować dawkę co najmniej 15–20 J/cm2. Jeśli dążysz do terapii światłem całego ciała, szukaj urządzenia o całkowitej energii na poziomie co najmniej 200 tys. J.

3. Klinicznie udowodnione długości fal

Nie wszystkie długości fal są równie korzystne. Jeśli chodzi o światłoterapię, najskuteczniejszy jest zakres długości fal czerwonych i bliskich podczerwieni od około 600 do 950 Nm. Jednak nawet w tym zakresie 700–770 Nm przynosi niewielkie korzyści. Warto zatem zdecydować się na urządzenie oferujące światło czerwone w zakresie średnim 600 Nm i bliskiej podczerwieni w zakresie 800 Nm, które wielokrotnie okazały się najbardziej skuteczne klinicznie.

Badanie w Journal of Clinical Sleep Medicine wykazało, że naturalne światło w ciągu dnia poprawia wyniki zdrowotne, zwiększa aktywność fizyczną i powoduje lepszy sen w nocy u tych, którzy spędzają dużo czasu w biurze. Badacze doszli do wniosku, że projektowanie architektoniczne środowisk biurowych powinno kłaść większy nacisk na wystarczającą ekspozycję na naturalne światło dzienne, aby promować zdrowie i dobre samopoczucie pracowników biurowych.

Źródła: „Journal of Exposure Analysis and Environmental Epidemiology”, „Journal of Physiological Anthropology”, „AIMS Biophysic”, „Photomedicine and Laser Surgery”

kup artykuly platne