Szparagi, oficjalnie znane jako Asparagus officinalis, należą do rodziny lilii.To popularne warzywo występuje w różnych kolorach, w tym zielonym, białym i fioletowym. Jest stosowane w potrawach na całym świecie, w tym we frittatach, makaronach i frytkach. Szparagi mają również niską zawartość kalorii i zawierają niezbędne witaminy, minerały i przeciwutleniacze.

 

Ujawniamy 7 korzyści zdrowotnych, które wynikają z jedzenia szparagów, wszystkie udowodnione naukowo.

1. Mają składniki odżywcze i nieliczne kalorie

Szparagi mają niską kaloryczność, ale imponujący profil składników odżywczych.

W rzeczywistości tylko pół szklanki (90 gramów) gotowanych szparagów zawiera (1):


  • kalorie: 20,

  • białko: 2,2 grama,

  • tłuszcz: 0,2 grama,

  • błonnik: 1,8 grama,

  • witaminę C: 12% dziennego zapotrzebowania,

  • witaminę A: 18% dziennego zapotrzebowania,

  • witaminę K: 57% dziennego zapotrzebowania,

  • witaminę E: 7% dziennego zapotrzebowania,

  • kwas foliowy: 34% dziennego zapotrzebowania,

  • potas: 6% wartości dziennego zapotrzebowania,

  • fosfor: 5% wartości dziennego zapotrzebowania.

infoplanet zdrowie szparagi 7 korzysci skladniki odzywcze

Szparagi posiadają również niewielkie ilości innych mikroelementów, w tym żelazo, cynk i ryboflawinę. To również doskonałe źródło witaminy K, niezbędnego składnika odżywczego odpowiedzialnego za krzepnięcie krwi i zdrowie kości.

Ponadto szparagi mają wysoką zawartość kwasu foliowego - składnika odżywczego, który jest niezbędny dla prawidłowego przebiegu ciąży i wielu ważnych procesów w ciele, w tym wzrostu komórek i tworzenia DNA.

2. Są dobrym źródłem przeciwutleniaczy

Przeciwutleniacze to związki, które pomagają chronić komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i stresem oksydacyjnym. Stres oksydacyjny przyczynia się do starzenia organizmu, przewlekłego stanu zapalnego i wielu chorób, w tym raka. Szparagi, podobnie jak inne zielone warzywa, zawierają dużo przeciwutleniaczy. Należą do nich witamina E, witamina C, a także różne flawonoidy i polifenole.

Szparagi są szczególnie bogate we flawonoidy – kwercetynę, izorhamnetynę i kemferol. Stwierdzono, że substancje te mają działanie obniżające ciśnienie krwi, przeciwzapalne, przeciwwirusowe i przeciwnowotworowe. Wyniki potwierdziły się w wielu badaniach na ludziach, w probówce i na zwierzętach.

Co więcej, fioletowe szparagi zawierają silne pigmenty zwane antocyjanami, które nadają warzywom intensywny kolor i działają antyoksydacyjnie na organizm. W rzeczywistości zwiększenie spożycia antocyjanów obniżyło ciśnienie krwi oraz ryzyko zawałów serca i chorób serca, a ich jedzenie z innymi owocami i warzywami może dostarczyć organizmowi wielu przeciwutleniaczy, aby promować dobre zdrowie.

3. Mogą poprawiać trawienie

Błonnik pokarmowy jest niezbędny dla dobrego zdrowia Twoich jelit. Tylko pół szklanki szparagów zawiera 1,8 grama błonnika, co stanowi 7% dziennego zapotrzebowania.

infoplanet zdrowie szparagi 7 korzysci skladniki odzywcze niskie kalorie

Badania sugerują, że dieta bogata w owoce i warzywa, i zawarty w nich błonnik, może pomóc w zmniejszeniu ryzyka wysokiego ciśnienia krwi, chorób serca i cukrzycy.

Szparagi są szczególnie bogate w nierozpuszczalne włókna, które zwiększają objętość stolca i wspierają regularne ruchy jelit. Rozpuszczalne włókna odżywiają przyjazne bakterie w jelicie, takie jak Bifidobacteria i Lactobacillus. Zwiększenie liczby tych pożytecznych bakterii odgrywa rolę we wzmacnianiu układu odpornościowego i wytwarzaniu niezbędnych składników odżywczych, takich jak witaminy B12 i K2.

4. Pomagają w utrzymaniu zdrowej ciąży

Szparagi są doskonałym źródłem kwasu foliowego, zwanego również witaminą B9.

Tylko pół szklanki szparagów zapewnia dorosłym 34% dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy, a kobiecie w ciąży 22% dziennego zapotrzebowania. Jest niezbędnym składnikiem odżywczym, który pomaga tworzyć czerwone krwinki i produkuje DNA dla zdrowego wzrostu i rozwoju. Jest to szczególnie ważne we wczesnym okresie ciąży, aby zapewnić zdrowy rozwój dziecka. Uzyskanie wystarczającej ilości kwasu foliowego ze źródeł takich jak szparagi, zielone warzywa liściaste i owoce może chronić przed uszkodzeniami cewy nerwowej, w tym rozszczepem kręgosłupa.

Wady rurek nerwowych mogą prowadzić do szeregu komplikacji, od trudności w uczeniu się przez brak kontroli nad jelitami i pęcherzem po upośledzenie fizyczne.

5. Obniżają ciśnienie krwi

Wysokie ciśnienie krwi dotyka ponad 1,3 miliarda ludzi na całym świecie i jest głównym czynnikiem ryzyka chorób serca i udaru mózgu. Badania sugerują, że zwiększenie spożycia potasu przy jednoczesnym zmniejszeniu spożycia soli jest skutecznym sposobem obniżenia wysokiego ciśnienia krwi. Potas obniża ciśnienie krwi na dwa sposoby: rozluźniając ściany naczyń krwionośnych i wydalając nadmiar soli przez mocz.

Szparagi są dobrym źródłem potasu, dostarczając 6% dziennego zapotrzebowania w porcji pół szklanki. Co więcej, badania na szczurach z wysokim ciśnieniem krwi sugerują, że szparagi mogą mieć inne właściwości obniżające ciśnienie krwi. W jednym badaniu szczury karmiono albo dietą wzbogaconą o 5% szparagów, albo standardową dietą bez szparagów.

infoplanet zdrowie szparagi 7 korzysci poprawiaja trawienie

Po 10 tygodniach szczury na diecie ze szparagów miały o 17% niższe ciśnienie krwi niż szczury na standardowej diecie. Naukowcy są przekonani, że ten efekt był spowodowany przez związek aktywny w szparagach, który powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych. Jednak potrzebne są badania na ludziach w celu ustalenia, czy ten aktywny związek ma taki sam wpływ na człowieka.W każdym razie jedzenie większej ilości warzyw bogatych w potas, takich jak szparagi, jest doskonałym sposobem na utrzymanie ciśnienia krwi w zdrowym zakresie.

6. Pomagają chudnąć

Obecnie żadne badania nie przetestowały wpływu szparagów na utratę wagi. Jednak mają szereg właściwości, które mogą pomóc w utracie wagi.

Po pierwsze, mają bardzo mało kalorii, ponadto zawierają około 94% wody. Badania sugerują, że spożywanie niskokalorycznych pokarmów bogatych w wodę wiąże się z utratą wagi. Szparagi są również bogate w błonnik, który wiąże się z mniejszą masą ciała i utratą masy ciała.

7. Uzupełniają dietę

Oprócz tego, że są pożywne, szparagi są smaczne i łatwe do włączenia do diety.

infoplanet zdrowie szparagi 7 korzysci uzupelniaja diete

Można je przyrządzać na różne sposoby, w tym gotować, gotować na parze, piec i smażyć. Kupując świeże szparagi, szukaj mocnych pędów i napiętych, zamkniętych końcówek.