Nauczono nas, że przy pierwszych oznakach próchnicy lub ubytku zębów powinniśmy natychmiast udać się do naszego dentysty. To bardzo ważne, ale konieczność udania się do dentysty jest zależna od wielkości ubytku. Przy niewielkich, ledwie wyczuwalnych brakach, dentyści zalecają stosowanie specjalnej diety i suplementacji. Dentyści zapewniają również, że dieta jest podstawą powstawiania ubytków oraz ponownej remineralizacji zębów.

Remineralizacja to bardzo skuteczny proces, który organizm podejmuje naturalnie, aby zachować zdrowe i mocne zęby. Tak jak każdy inny proces w ciele, potrzebuje dodatkowego wzmocnienia poprzez dobranie właściwych składników odżywczych. Choć możesz być zaskoczony, istnieją suplementy, które naturalnie mogą pomóc w remineralizacji zębów.

1. Wapń

Prawdopodobnie nie jesteś zaskoczony tym, że wapń znajduje się na tej liście. Na ogół kojarzymy ten minerał właśnie ze zdrowymi, mocnymi kośćmi, ponieważ jest podstawowym budulcem naszych kości i zębów.

Wapń jest jednak wybiórczym składnikiem odżywczym. Jeśli nie wchłaniasz go skutecznie, może szybko stać się bezużyteczny. Dodatkowo, bez uzupełniania niektórych innych składników odżywczych, wapń może z łatwością przedostać się w miejsca w organizmie, w których nie powinien być. Potrzebujemy odpowiedniej kombinacji składników mineralnych – w szczególności witamin D3 i K2 – aby zarówno wchłaniać, jak i kierować wapń do zamierzonego celu. W remineralizacji zębów pomaga 1000 miligramów wapnia dziennie.

2. Witamina D3

Witamina D jest prawdopodobnie jednym z najważniejszych składników odżywczych. Jej nazwa jest myląca, ponieważ w rzeczywistości jest bardziej hormonem niż witaminą, dlatego receptory witaminy D istnieją we wszystkich tkankach i narządach ciała. Jeśli chodzi o remineralizację zębów, to właśnie ta rozpuszczalna w tłuszczach witamina jest potrzebna do prawidłowego wchłaniania wapnia i bilansowania minerałów w całym ciele. Te dwa procesy są kluczowe dla tworzenia i naprawy kości oraz zębów. Są także odpowiedzialne za to, by zęby zachowały swoją strukturę przez całe życie.

infoplanet zdrowie usmiech do remineralizacji witamina d

Obecnie około połowa populacji wykazuje niedobór witaminy D. Taki stan wynika z wielu powodów, w tym mniejszej ilości światła słonecznego przez spędzanie czasu w pomieszczeniach i nadużywania ochrony przeciwsłonecznej, a także zażywania kwasu fitynowego, który przerywa metabolizm witaminy D. Pokarmy bogate w kwas fitynowy to: migdały, fasolka, orzechy laskowe, soczewica, ziarna, soja i ziarna sezamu. Witamina D3 jest zalecana w ilości 1000 miligramów dziennie.

3. Witamina K2

Witamina D3 powinna być przyjmowana łącznie z witaminą K2, ponieważ działają synergicznie, poprawiając wchłanianie wapnia i jego dystrybucję. Witamina D3 jest odpowiedzialna za lepszą absorpcję wapnia, podczas gdy witamina K2 działa podobnie do sygnalizacji drogowej kierującej wapń w organizmie.

Co więcej, witamina K2 jest potrzebna do aktywacji osteokalcyny, która jest białkiem potrzebnym w macierzy zębinowej (części zęba) do naprawy i wzrostu, a także działa z białkiem matrix-GLA, aby pomóc remineralizować zęby. Dlatego w przypadku chęci poprawy mineralizacji zębów wskazane jest przyjmowanie 90 mikrogramów witaminy K2 dziennie.

4. Magnez

Jeśli chodzi o remineralizację zębów, magnez jest potrzebny do strukturalnego rozwoju zębów, a także do określenia, jak skutecznie organizm wchłania wapń. W związku z tym posiadanie zbyt dużej ilości wapnia w organizmie, a także witaminy D i fosforu może obniżyć poziom magnezu, co może utrudniać poziom mineralizacji zęba. Krótko mówiąc, ważne jest, aby uzupełnić każdy z tych składników odżywczych w zrównoważonych ilościach. Podobnie jak w przypadku witaminy D, około połowa populacji nie ma wystarczającej ilości magnezu, więc istnieje duża szansa, że ​​będziesz mógł użyć więcej tego ważnego minerału w swojej diecie.

infoplanet zdrowie usmiech do remineralizacji magnez

300 do 400 miligramów magnezu dziennie, wraz z odpowiednią (wyżej wspomnianą) ilością wapnia, witaminy D3 i witaminy K2 ma znaczący wpływ na poprawę stanu zębów.

5. Kolagen

Zęby zużywamy przez całe życie, ale dzięki remineralizacji są stale odbudowywane. Twoje zęby składają się z różnych części – szkliwa, zębiny, miazgi i kanału – które wypełniają składniki organiczne i nieorganiczne. Najczęściej pojawia się w nich kolagen typu I, który buduje 90% organicznych składników zębiny, miazgi i kanału. Tymczasem typ XVII jest niezbędny do tworzenia szkliwa, dlatego bez jego dostatecznej ilości zęby mogą się zniekształcać.

Istnieje wiele różnych źródeł kolagenu, ale kolagen z bydła karmionego trawą jest najlepszy. Kolagen występuje głównie w tkankach łącznych, których tak naprawdę nie jemy zbyt wiele. To sprawia, że suplementacja kolagenu jest dobrym pomysłem. Dodatkową korzyścią jest to, że kolagen jest doskonały dla zdrowia jelit, a wysoka glutamina pomaga w naprawie nieszczelnych jelit, co poprawia wchłanianie składników odżywczych..

6. Doustne probiotyki

Większość ludzi słyszała o mikrobiomie jelitowym, ale niewielu rozumie, że mamy również mikrobiom w jamie ustnej, którego istotnym składnikiem jest ślina. Badania wykazały, że ludzie z wyższym poziomem składników nieorganicznych w ślinie i kwaśnym pH są bardziej narażeni na choroby dziąseł.

infoplanet zdrowie usmiech do remineralizacji probiotyki

Probiotyki zwiększają ilość związków organicznych w jamie ustnej i ślinie, przez co przeciwdziałają skutkom występowania związków nieorganicznych, zmniejszają objawy zapalenia dziąseł, stan zapalny, a nawet zapobiegają rakowi jamy ustnej. Pomagają również niszczyć szkodliwe bakterie, które mogą powodować próchnicę zębów, a także hamować remineralizację. Wybieraj jednak probiotyki od sprawdzonego producenta, z dużą ilością korzystnych szczepów.

Oczywiście, zapobieganie ubytkom jest najlepszym sposobem na zdrowie jamy ustnej, ale poprzez ograniczenie spożywania żywności, która powoduje demineralizację (takiej jak ziarna i inne pokarmy bogate w kwas fitynowy), a także zwiększenie przyjmowania produktów sprzyjających remineralizacji (jak zdrowe tłuszcze i ciemne, liściaste warzywa) oraz suplementów, można wpływać na stan zębów. Jeśli jednak twój ubytek jest większy i odczuwasz ból, zdecydowanie powinieneś udać się do swojego dentysty.