Chociaż żadna dieta nie jest w stanie wyleczyć zapalenia stawów lub innych stanów zapalnych w twoim organizmie, powinieneś zwracać uwagę na to, co jesz. Jedne produkty będą wspierały twoją walkę ze stanami zapalnymi, inne wręcz przeciwnie. Podstawowa zasada, o której powinieneś pamiętać układając swoje posiłki, brzmi: prostota to podstawa. Czyli staraj się korzystać z wszystkiego, co jest jak najmniej przetworzone. Poniżej kilkanaście przykładów pożywienia, które będzie twoim sprzymierzeńcem w walce z wszelkiego rodzaju zapaleniami.

1. Nie żałuj pikanterii

W przypadku zapaleń troszkę pikanterii nie zaszkodzi. Wiele przypraw, typu papryka chili, czerwona papryka, pieprz cayenne, imbir, kurkuma i czosnek, to przyprawy bardzo pożyteczne dla osób z tego typu problemami. Zawierają wiele składników znoszących ból.

2. Jedz pomidory

Niektórzy holistyczni lekarze twierdzą, że pomidory, białe ziemniaki i papryka powodują choroby zapalne, ale nie ma na to dowodów. Mają one wiele cennych składników, pomagających w walce z zapaleniami. Na przykład pomidory dostarczają ci likopenu i witaminy C.

3. Uważaj na cukier

Wiesz, że cukier jest w ciastach, czekoladzie (szczególnie mlecznej), ciasteczkach i innych słodkich przysmakach. Ale czy zdajesz sobie sprawę z tego, ile cukru zawiera twój ulubiony jogurt, sos lub płatki śniadaniowe? Zaleca się, aby w całym jedzeniu w ciągu dnia kobiety nie spożywały więcej niż 6 łyżeczek cukru, a mężczyźni – 9. 

4. Nie stroń od ryb

Jedz minimum dwie porcje tygodniowo ryb, nawet tłustych. Łosoś, sardynki, makrele, tuńczyk są szczególnie polecane. Są one najlepszym źródłem kwasów omega-3, tłuszczu, który łagodzi zapalenia.

5. Jedz chudo

Zbyt duża ilość tłuszczu powoduje stany zapalne. Tłuszcze nasycone, zawarte w różnego rodzaju mięsach, szczególnie tych przetworzonych, są powodem zapaleń, więc staraj się ich unikać. 

6. Pij kakao

Ma flawonoidy – substancje odżywcze, które mogą hamować stany zapalne. Aby skorzystać z kakao w najlepszej postaci, unikaj tych wysokosłodzonych lub przetworzonych w produktach żywnościowych. Zamiast tego dodaj sproszkowane, naturalne kakao do pożywienia. Możesz również zjeść kostkę gorzkiej czekolady (min. 70% kakao). Wino czerwone i herbata mają podobne właściwości, ale niestety ilość wypitego dziennie wina nie może być zbyt duża. U kobiet to jeden kieliszek dziennie, u mężczyzn – dwa.

7. Po drodze ci z oliwą

To bardzo zdrowy składnik naszej diety. Uważaj jedynie, ponieważ jest bardzo kaloryczny. Orzechy, awokado, oliwki i inne źródła „dobrych” tłuszczy możesz jeść dla zdrowia.

8. Jedz soczewicę

Nasiona soczewicy są świetnym źródłem błonnika. Możesz je dodać do potraw lub przygotować samodzielnie. Nie lubisz soczewicy? Spróbuj fasoli i grochu – to również błonnik, ale o innym smaku.

9. Spróbuj surowych grzybów

To dobry składnik przeciwzapalny twojej diety. Mogą to być pieczarki lub inne białe grzyby, które po dodaniu do sałatek będą ci służyć.

kup artykuly platne