Od dawna wiemy, że owoce i warzywa chronią przed chorobami serca, ale czy zawsze? Nowe badania sugerują, że powinniśmy zmodyfikować nasze myślenie. Badania prowadzone przez 200 tys. lekarzy w USA wykazały, że osoby, które spożywały dużo zdrowej żywności roślinnej, takiej jak warzywa, fasola i całe ziarna, miały niższe ryzyko chorób serca.

Jednak gdy ludzie jedli żywność opartą na roślinach wysoko przetworzonych, nie byli zdrowsi. W rzeczywistości diety ciężkie oparte na makaronach, chlebie, czy ziemniakach  okazały się gorsze niż diety bogate w produkty zwierzęce. „Nie każda żywność na bazie roślin ma takie samo działanie i jest taka sama, dlatego ważne jest, abyśmy zastanowili się nad jakością żywności roślinnej którą wybieramy” – wyjaśnia badaczka Ambrika Satija, doktor habilitowany w Harvard School of Public Health w Bostonie.

– To konkretnie badanie nie dotyczyło diety wegetariańskiej i wegańskiej, jednak inne badania sprawdzały wpływ tych diet na zdrowie, a konkretnie na zmniejszenie ryzyka cukrzycy, podniesionego ciśnienia krwi i chorób serca. Żywność na bazie roślin jest lepsza, jeśli chodzi o zapobieganie większości chorób, ale ludzie nie zawsze rozumieją, że nie wszystko jedno jaką dietę roślinną stosują – poinformował dr Kim Williams, szef kardiologii w Rtush University Medical Center w Chicago, który opublikował badania w amerykańskim czasopiśmie kardiologicznym (Journal of American College of Cardiology).

Obejmowały one 3 badania, które rozpoczęły się w latach 80. i 90. XX wieku. Co dwa lub cztery lata uczestnicy szczegółowo przekazali informacje na temat swoich diet. Zespół analizował jakość pokarmów roślinnych, które były jedzone i oceniał, jak ich jakość wpływała na ryzyko wystąpienia chorób serca. Do 2013 roku ponad 8 600 uczestników badania ucierpiało z powodu zawału serca lub zmarło w wyniku chorób serca. Ryzyko było mniejsze wśród osób, które regularnie spożywały dużo zdrowej żywności roślinnej, w tym owoce i warzywa, rośliny strączkowe, orzechy i całe ziarna (takie jak gotowana mąka owsiana i brązowy ryż). Ci, którzy znaleźli się w grupie 10% osób odżywiających się nie tylko pokarmami roślinnymi, ale zdrowymi pokarmami roślinnymi, byli o 1/4 mniej narażeni na choroby serca.

Odwrotnie, spożywający mniej zdrowe pokarmy roślinne, takie jak rafinowane ziarna (biały chleb, makaron, krakersy), słodkie soki owocowe, biały ryż itp. byli w grupie osób u których choroby serca występowały o 1/3 częściej. U osób spożywających pokarmy zwierzęce – takie jak mięso, sery, masło, również zauważono zwiększone ryzyko chorób serca, ale mniejszy niż w grupie jedzącej niezdrową żywność pochodzenia roślinnego.

Jak oceniła Satija, „To pozytywna wiadomość. Okazuje się że nie musimy popadać w skrajności i całkowicie rezygnować z mięsa, aby odżywiać się zdrowo. Zamiast tego, można zacząć od umiarkowanego zmniejszenia ilości produktów zwierzęcych jak np. czerwone mięso i zastąpienie ich zdrową żywnością pochodzenia roślinnego, jak rośliny strączkowe, warzywa i orzechy. Takie zmiany łatwiej zaakceptować”.