Większość osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wiele cukru zwierają jogurty – nawet te, które możemy znaleźć na półce ze zdrową żywnością. Naukowcy twierdzą, że ich badania opierają się na analizie składu pond 900 produktów dostępnych w supermarketach.

Raport powstał wkrótce po uruchomieniu rządowego programu „redukcji cukru”. Aby produkt mógł zostać sklasyfikowany jako niskosłodzony, powinien zawierać do 5 gram cukru w 100 gramach produktu. Tylko 9% badanych jogurtów spełniała takie kryteria. Analizy przeprowadzone przez Uniwersytet w Leeds wykazały, że tzw. jogurty organiczne należały jednocześnie do najmocniej słodzonych – 100 gramach produktu często zawierało więcej cukru niż cola. Jedynie jogurty naturalne i greckie można było sklasyfikować jako produkty niskosłodzone.

infoplanet zdrowie zdrowe jogurty pelne cukru wnioski

Ile cukru zawiera jogurt?


  • desery jogurtowe – 16,4 g cukru na 100 g produktu,

  • jogurt organiczny – 13,1 g cukru na 100 g produktu,

  • jogurt aromatyzowany – 12g cukru na 100g produktu,

  • jogurt owocowy – 11,9g cukru na 100g produktu,

  • jogurt dla dzieci – 10,8 g cukru na 100 g produktu,

  • jogurt wegański – 9,2g cukru na 100 g produktu,

  • jogurt do picia – 9,1g cukru na 100 g produktu,

  • jogurt naturalny/grecki – 5g cukru na 100g produktu,

infoplanet zdrowie zdrowe jogurty pelne cukru wnioski

Jak można się spodziewać, najwięcej cukru zawierały desery jogurtowe – średnio 16,4 gram w 100 gramach. Dla porównania – porcja 100 gram typowego napoju gazowanego zawiera około 9 gram cukru. W kategorii najmniej zdrowych produktów znalazły się również przekąski niezawierające jogurtu, takie jak mus czekoladowy czy krem karmelowy. Drugim najbardziej słodkim produktem były ekologiczne jogurty o typowej zawartości 13,1 gram cukru na 100 gram produktu. Jogurty dla dzieci zwykle zawierały 10,8 gram cukru na 100 gram, co stanowi odpowiednik 2–3 kostek cukru.

infoplanet zdrowie zdrowe jogurty pelne cukru wnioski

Zgodnie z zaleceniami systemu służby zdrowia w Wielkiej Brytanii National Health Service, dzieci w wieku od 4 do 6 lat powinny spożywać nie więcej niż 19 gram cukru dziennie. Należy jednak pamiętać, że znajduje się on (w mniejszej lub większej ilości) w większości produktów spożywczych.

Badanie, opublikowane w BMJ Open, pojawiło się w momencie, w którym rządy wielu państw świata starają się zachęcić społeczeństwa do spożywania mniejszych ilości cukru, rozważając nawet wprowadzenie specjalnych podatków. Być może okaże się ważnym argumentem w dyskusji prawnej i politycznej. Ponadto, choć badanie zostało wykonane w Wielkiej Brytanii, warto zastanowić się nad sytuacją na naszych lokalnych sklepowych półkach i sprawdzać przed zakupem skład danego produktu – zwłaszcza, jeśli ma być on przeznaczony dla dzieci.

kup artykuly platne