Obecnie typowy 50-letni Amerykanin może spodziewać się, że przeżyje kolejne 30 do 33 lat, zgodnie ze statystykami rządowymi. Ale w oparciu o nowe badania ci, którzy wprowadzają pięć zdrowych nawyków mogą dodać sobie dodatkowe 10 lat życia.

infoplanet zdrowie zmien nawyki i zyj dluzej wstep

Dodaj sobie 10 lat życia

Kluczowe czynniki to: niepalenie, zdrowe odżywianie, ćwiczenia gimnastyczne, prawidłowa masa ciała i umiarkowane picie alkoholu.

– Nasze odkrycia mają znaczący wpływ na zdrowie publiczne, ponieważ pokazują ogromny potencjał zmian w diecie i stylu życia w poprawie średniej długości życia – powiedział starszy badacz dr Frank Hu. Jest przewodniczącym żywienia w Harvard School of Public Health.

– Te pięć rzeczy może wzmocnić każdego z nas i zrobi ogromną różnicę w długości życia – zgadza się dr Suzanne Steinbaum, rzeczniczka American Heart Association. – Nawyki są również realistyczne. Na przykład wystarczyły umiarkowane ćwiczenia, takie jak szybki marsz przez 30 minut dziennie. To nie jest szalona ilość ćwiczeń. Nie wymaga również pójścia na siłownię – skomentowała Steinbaum.

Niestety, niewielu z nas trzyma się magii pięciu czynników. Według zespołu Hu, wszystkie pięć celów realizuje w ostatnich latach tylko 8% dorosłych w USA. Przynosi to wymierne efekty – Stany Zjednoczone pozostają w tyle za niemal wszystkimi innymi bogatymi narodami, jeśli chodzi o długowieczność – według rankingu Światowej Organizacji Zdrowia są na 31. miejscu na świecie pod względem długości życia.

Długowieczność na nowo

Nowe odkrycia pochodzą z dwóch badań, w których od lat 80. XX wieku wzięło udział ponad 133000 uczestników ze Stanów Zjednoczonych. Przez lata przekazywali oni szczegółowe informacje na temat swojej diety, nawyków, ćwiczeń i innych czynników związanych ze stylem życia.

Do 2014 roku zmarło nieco ponad 42000 uczestników badania. Zespół z Harvardu przeanalizował, w jaki sposób na ich długowieczność wpłynęło pięć opisywanych czynników stylu życia. Aby oszacować wpływ na długość życia populacji w USA, naukowcy wykorzystali także rządowe dane na temat zdrowia.

Badacze odkryli, że ludzie, którzy przestrzegali pięciu zdrowych nawyków, o 74% rzadziej umierali w okresie badania, w porównaniu do tych, którzy nie zachowali żadnego z tych nawyków. Ci, którzy przestrzegali wszystkich pięciu dobrych nawyków związanych ze stylem życia, również o 82% rzadziej umierali na choroby serca lub udar mózgu, a 65% rzadziej na raka.

Mały wysiłek, wielki efekt

„Regularne” ćwiczenia oznaczały umiarkowaną lub energiczną aktywność przez co najmniej 30 minut dziennie. Umiarkowane picie alkoholu oznaczało nie więcej niż jeden napój alkoholowy dziennie dla kobiet i nie więcej niż dwa dziennie dla mężczyzn. Za „zdrową” dietę uznawano taką, w której badani osiągnęli 40% w przypadku standardowego środka zwanego alternatywnym wskaźnikiem zdrowego odżywiania.

Choć Hu poinformował, że nie może podać dokładnych opisów zdrowych diet, system punktacji preferował takie, w których dominowały warzywa, owoce, całe ziarna, fasola, ryby i drób oraz „dobre” tłuszcze – ze źródeł takich jak oliwa z oliwek i orzechy, a ograniczane były cukry, czerwone mięso i sód.

Naukowcy oszacowali, że w wieku 50 lat kobiety w USA, które zachowały te pięć zdrowych nawyków, mogą spodziewać się kolejnych 43 lat życia. Ich męscy odpowiednicy mogą oczekiwać dodatkowo mniej więcej 38 lat życia. Inna była perspektywa dla kobiet i mężczyzn, którzy nie zachowali żadnego z tych celów związanych ze stylem życia. Mogli spodziewać się odpowiednio kolejnych 29 lat i 25,5 roku.

Wcześniejsze badania wykazały, że ludzie mogą zmniejszyć ryzyko choroby, przyjmując zdrowe nawyki w dowolnym momencie.