Być może przez całe życie zmagasz się z nadwagą. Jeśli tak, z pewnością ucieszy cię wieść, że utrzymanie raz ustalonej diety może być równie łatwe, jak codzienne mycie zębów.

Ośrodek siły woli

– Pierwszą rzeczą, z której musisz zdać sobie sprawę, jest to, że kluczem do utrzymania każdej diety jest zawsze siła woli. Dietetycy dają ci plan i pozostawiają jego wykonanie w twoich rękach, oczekując, że wykażesz się wystarczająco dużą samokontrolą – wyjaśnia dr Susan Peirce Thompson, bestsellerowa autorka New York Timesa i twórczyni Bright Line Eating, nowatorskiej strategii odżywiania, korzystającej z najnowszych badań w dziedzinie psychologii. – Tymczasem, choć może to zabrzmieć dziwnie, sukces w odchudzaniu się wcale nie zależy od twojej silnej woli, ale tego, w jaki sposób podejmujesz wybory dotyczące żywienia.

Ośrodkiem siły woli w twoim mózgu jest przednia kora obręczy, obszar odpowiedzialny za podejmowanie wszystkich decyzji, takich jak ta, który e-mail przeczytać najpierw lub jaką drogą dotrzeć do celu. W tym samym miejscu regulowana jest także równowaga emocjonalna. – Rezultatem takiego stanu rzeczy jest to, że wszystkie te operacje są bardzo szybko ograniczane – mówi dr Thompson, przywołując wyniki badań, które pokazują, że użytkowana siła woli ulega osłabieniu już po 15 minutach.

Nie należy się więc dziwić, że na około 221 podejmowanych codziennie przez przeciętną osobę decyzji dotyczących żywienia, wiele okazuje się nietrafnych. Za bezpośrednią tego przyczynę dr Thompson uważa czas, jaki upływa między postanowieniem a rzeczywistym wyborem, kiedy nasz mózg, poddawany rozmaitym czynnikom zewnętrznym, staje się łatwo sterowalny przez pragnienia. Na przykład, zaczynamy dzień z zamiarem zjedzenia na obiad zdrowej sałatki, ale po stresującym porannym spotkaniu, lepszym rozwiązaniem wydaje się pizza.

Poza wyborem

W odróżnieniu od decyzji żywieniowych, czynności takie jak mycie zębów nie są kwestią wyboru, ale przyzwyczajenia i steruje nimi zupełnie inna część mózgu – zwoje podstawy. Według dr Thompson 95% ludzi szczotkuje zęby codziennie, niezależnie od warunków: także podczas choroby, w obliczu braku czasu lub kłopotów w relacjach z bliskimi. Ideą systemu Bright Line Eating jest uczynić z codziennych wyborów nawyki, aby stały się naszą drugą naturą.

– Postrzegamy nasz system jako proces automatyzacji – wyjaśnia dr Thompson. – Zaprojektowano go tak, aby decyzje dotyczące żywienia podejmowane były z niewielkim wysiłkiem, tak jak mycie zębów. Przyjmując tę postawę codziennie przez kilka miesięcy, w końcu zdasz sobie sprawę, że jesz to, co powinieneś, nie wkładając w to wysiłku, bez myślenia o tym.

Droga do automatyzmu

Jak zatem dojść do automatyzmu? Poza wyraźnymi zaleceniami, takimi jak ograniczenie spożycia cukru i mąki, istnieje kilka sposobów, by wypracować w sobie tę postawę. Po pierwsze, należy jeść trzy posiłki dziennie, bez wyjątku. Pomaga to zmniejszyć liczbę decyzji, które musisz podjąć. Mówienie „nie, dziękuję” między posiłkami również powinno stać się naszym nawykiem.

Po drugie, dr Thompson zaleca stałe ćwiczenie do czasu, aż właściwe decyzje żywieniowe staną się naszą drugą naturą. Zajmuje to zwykle trzy lub cztery miesiące.

I wreszcie po trzecie, potrzebujemy jasno sprecyzowanego planu na każdy dzień. — Wychodząc  rano z domu, musisz dokładnie wiedzieć, co zamierzasz dzisiaj zjeść — radzi dr Thompson. Dobrą praktyką wydaje się zapisywanie swoich wyborów np. w książeczce, którą można trzymać przy lodówce.

Dr Thompson przekonuje, że wybory żywieniowe dokonywane automatycznie są 55 razy skuteczniejsze w osiągnięciu szczupłej sylwetki niż jakakolwiek inna metoda.