To mit, że każdy codziennie powinien opróżniać jelita. Wyniki badań pokazują, że niektórzy ludzie wypróżniają się częściej niż 3 razy dziennie, a inni – tylko 3 razy w tygodniu. Oba schematy są całkowicie normalne. Zaparcie definiuje się bowiem przy mniej niż 3 wypróżnieniach na tydzień, a poważne zaparcia – przy mniej niż 1 w tygodniu. Jakie są inne mity na temat zaparć? Oto one!

Mit nr 1: Zaparcie oznacza, że jesteś pełen toksyn

To mit, że ludzie, którzy mają zaparcia, są pełni toksyn. Nie ma dowodów na to, że ich stolec jest pełen toksyn, a mody i kuracje, takie jak środki przeczyszczające czy oczyszczanie okrężnicy i lewatywy, zapobiegają chorobom i nowotworom. Jeśli masz zaparcia lub mniej ruchliwe jelita niż inni, nie oznacza to, że wchłaniasz trujące substancje z kału.

infoplanet zdrowie obalamy mity zaparcia 1 toksyny

Mit nr 2: Środkiem zapobiegającym zaparciom jest błonnik

Nie jest prawdą, że błonnik naprawia wszystkie przypadki zaparcia. Chociaż większość ludzi nie otrzymuje go w wystarczającej ilości w codziennej diecie, dodatkowy błonnik może powodować, że niektóre rodzaje zaparć stają się jeszcze gorsze. Zaparcie o długotrwałym przepływie odnosi się do powolnego przejścia stolca z jelita grubego z powodu jego zmniejszonej ruchliwości. Dobrym źródłem błonnika są pełne ziarna, owoce, warzywa i inne pokarmy roślinne. Pomagają one zwiększyć objętość stolca i są skuteczne w wielu przypadkach zaparć.

Mit nr 3: Zaparcie może spowodować połknięta guma

To mit, że jeśli połkniesz gumę, pozostanie ona w twoim żołądku przez 7 lat. Guma powstaje z cukru lub sztucznego słodzika, konserwantów, aromatów i żywicy gumowej. Cukier zostanie wchłonięty przez przewód pokarmowy, a żywica – trafi do kału. Zaparcie jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy ktoś połknie dużą ilość gumy lub połknie gumę z niestrawnymi substancjami, takimi jak monety lub nasiona słonecznika.

infoplanet zdrowie obalamy mity zaparcia 3 guma

Mit nr 4: Zaparcie wywołuje monotonia stylu życia

To nieprawda, że monotonia stylu życia może wywołać zaparcia. Ich przyczyna mogą być natomiast zmiany w stylu życia i codziennej rutynie. Nowości w diecie lub w czasie snu i dostosowanie się do nowych stref czasowych również mogą prowadzić do zaparć. Dlatego podczas podróży, szczególnie latając, warto pić dużo wody. Sięgaj po wodę butelkowaną, ponieważ woda z kranu nie jest bezpieczna do picia. Staraj się też być aktywnym: wyciągnij nogi, wstań i ruszaj się jak najwięcej. Jedz dużo owoców i warzyw, także gotowanych, jeśli spożywanie surowych owoców i warzyw w miejscu docelowym nie jest bezpieczne.

Mit nr 5: Twój nastrój nie wpływa na zaparcia

Środkiem zapobiegającym zaparciom są techniki redukcji stresu, ponieważ depresja i zaburzenia nastroju mogą wywołać zaparcia. Podejmij działania, aby zmniejszyć stres w twoim życiu: może być to joga, medytacja, biofeedback lub techniki treningu relaksacyjnego. Działać może również masaż, akupresura i shiatsu. Kolejną sztuczką, którą możesz wypróbować, jest masowanie brzucha ciągłymi, kolistymi ruchami, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Może to pomóc w utrzymaniu ruchu w jelitach i są to działania całkowicie naturalne.

infoplanet zdrowie obalamy mity zaparcia 5 nastroje

Mit nr 6: Wstrzymywanie opróżnienia ćwiczy mięśnie

Zignorowanie sygnału organizmu o wypróżnieniu nie tylko być niewygodne, ale również wywoływać lub pogorszyć zaparcia. Jeśli wielokrotnie ignorujesz chęć wypróżnienia w sytuacji, kiedy zajdzie taka potrzeba, może to prowadzić do zaparć. Przy napiętym harmonogramie upewnij się, że masz czas na przerwy, na przykład po śniadaniu lub innym posiłku w ciągu dnia. Wtedy ruchy jelitowe są najsilniejsze.

Mit nr 7: Leki nie mają wpływu na zaparcia

Leki przepisywane w takich stanach jak wysokie ciśnienie krwi, choroba Parkinsona, depresja, refluks żołądkowy, napady padaczkowe i ból mogą wywoływać lub nasilać zaparcia. Na czynność jelit mogą wpływać również suplementy żelaza i wapnia. Nie należy przerywać przyjmowania leków ani zmieniać dawki leku bez konsultacji z lekarzem nawet, jeśli uważasz, że co najmniej jeden z twoich leków powoduje problemy z zaparciami. Tylko lekarz może dostosować dawkę lub wybrać nowy lek, który nie powoduje skutków ubocznych.

infoplanet zdrowie obalamy mity zaparcia 7 leki

Mit nr 8: Zaparcie usuwają tylko świeże śliwki

Sprawdzonym domowym sposobem na zaparcia są również suszone śliwki. Są one bogatym źródłem nierozpuszczalnego błonnika i sorbitolu, który służy jako naturalny środek przeczyszczający. Jeśli nie lubisz smaku suszonych śliwek, spróbuj wypić szklankę zrobionego z nich soku lub zmiksuj je z innymi sokami owocowymi, aby zamaskować smak. Inne owoce, które mogą pomóc złagodzić zaparcia, to: gruszki, winogrona i jabłka. Diety bogate w owoce i warzywa zapewniają błonnik, który pomaga zapobiegać zaparciom lub je łagodzić.

Mit nr 9: Woda nie ma wpływu na zaparcia

Upewnienie się, że jesteś odpowiednio nawodniony sprawi, że stolce będą bardziej miękkie i łatwiejsze do przejścia, co zmniejsza zaparcia. Zwiększ spożycie płynów, popijając napoje, takie jak woda i sok owocowy. Pamiętaj, aby unikać napojów, które odwadniają cię, jak kofeina czy alkohol. Odrobinę wody dostarczają również owoce i warzywa. Gdy pijesz wystarczającą ilość wody twój mocz powinien być bladożółty. Ciemniejszy mocz jest oznaką odwodnienia. Jeśli twój mocz jest bezbarwny, możesz pić za dużo wody.

infoplanet zdrowie obalamy mity zaparcia 9 woda

Mit nr 10: Zaparcia wywołują ćwiczenia

Regularne ćwiczenia pomagają utrzymać właściwe ruchy jelit i odeprzeć przewlekłe zaparcia. Siedzący tryb życia jest czynnikiem ryzyka zaparć. Jeśli nie masz dużo czasu na wypracowanie takiej rutyny, pomoże nawet kilka spacerów po 10 do 15 minut kilka razy dziennie. Ćwiczenia są dobre dla całego ciała i umysłu. Pamiętaj jednak, aby odczekać co najmniej godzinę po jedzeniu – daj sobie szansę na strawienie posiłku przed aktywnością.

Mit nr 11: Kawa może zmniejszać zaparcia

Napoje z kofeiną mogą przyczyniać się do odwodnienia, co powoduje pogorszenie zaparć. Choć kofeina może stymulować mięśnie układu trawiennego ułatwiając wypróżnianie, powoduje również odwodnienie. Dlatego jeśli cierpisz na przewlekłe zaparcia najlepiej unikać napojów zawierających kofeinę. Nie musisz całkowicie zrezygnować z kawy – wybierz zamiast tego bezkofeinową. Objawami odwodnienia są zawroty głowy, nudności, ból głowy i zmęczenie. Aby mieć pewność, monitoruj kolor moczu: ciemnożółty może oznaczać, że potrzebujesz więcej płynów.

infoplanet zdrowie obalamy mity zaparcia 11 kawa

Mit nr 12: Lewatywy pomagają na zaparcia

Lewatywy nie mogą pomóc w zapobieganiu lub leczeniu zaparć. Prawda jest zupełnie odwrotna. Choć lekarze mogą przepisać od czasu do czasu lewatywę, aby pomóc się wypróżnić, jeśli inne zabiegi nie zadziałały, chroniczne stosowanie tego środka może zwiększyć zaparcia. Ponadto lewatywa może również uszkodzić okrężnicę.

Mit nr 13: Środki przeczyszczające to szybkie rozwiązanie

Niektóre typy środków przeczyszczających lub czopki mogą zadziałać w ciągu godziny, ale zazwyczaj ich efekty są widoczne w ciągu zająć kilka dni. Pobudzające środki przeczyszczające mogą działać w ciągu zaledwie kilku godzin, jednak nie powinny być stosowane długoterminowo, ponieważ mogą pogorszyć zaparcia. Jeśli używasz środków przeczyszczających przez ponad 2 tygodnie, porozmawiaj z lekarzem. Zazwyczaj zaparcie powinno minąć w ciągu kilku dni.

infoplanet zdrowie obalamy mity zaparcia 13 srodki na przeczyszczenie

Mit nr 14: Olej rycynowy jest niezawodny na zaparcia

Olej rycynowy to domowy środek, który może przynieść ulgę w zaparciach, ale nie jest zalecany, ponieważ to silny środek przeczyszczający wiązany z wieloma działaniami niepożądanymi. Może wpływać na aktywność leków przyjmowanych w innych schorzeniach i hamować wchłanianie niektórych składników odżywczych. Ponadto stałe stosowanie oleju rycynowego uszkadza nerwy, tkanki i mięśnie jelit w przewodzie żołądkowo-jelitowym, co może powodować więcej problemów z zaparciami. Dlatego przed jego użyciem, zapytaj lekarza.

Mit nr 15: Zaparcie jest konsekwencja wieku

Chociaż prawdą jest, że wiele osób starszych jest bardziej narażonych na zaparcia, nie jest ono spowodowane starzeniem się. Starsi dorośli mogą stosować dietę o niskiej zawartości błonnika lub prowadzić siedzący tryb życia i przyjmować leki, które zwiększają zaparcia. Jednak zaparcia mogą zdarzyć się każdemu w każdym wieku.

infoplanet zdrowie obalamy mity zaparcia 15 wiek

Mit nr 16: Krew w stolcu to norma

Krew w stolcu nie jest normalna i kiedy ja dostrzeżesz, powinieneś skontaktować się z lekarzem. Chociaż czasami może nie być poważnym sygnałem (czasami krwawienie mogą powodować zaparcia i wysiłek), zwróć uwagę na kolor stolca. Jeśli jest smoliście czarny, kasztanowy lub jeśli zauważysz w nim zakrzepy krwi, prawdopodobnie krwawienie występuje gdzieś wyżej w układzie trawiennym. Istnieje wiele potencjalnych przyczyn krwi w kale: od łagodniejszych, takich jak hemoroidy, po cięższe choroby, takie jak wrzody i nowotwory.

Mit nr 17: Nasiona lnu wywołują zaparcia

Dodaj nasiona lnu w diecie pozwolą zwalczyć zaparcia – są bogate w rozpuszczalne i nierozpuszczalne włókna i stanowią sprawdzone, naturalne lekarstwo. Jedna łyżka całych nasion lnu zawiera 2,8 grama błonnika. Nasiona lnu są również bogate w przeciwzapalny kwas tłuszczowy Omega-3, zwany kwasem alfa-linolenowym. Mogą one zmniejszyć ryzyko zapalnej choroby jelit (IBD), chorób serca, zapalenia stawów i innych schorzeń. Dlatego warto dodać nasiona lnu do porannego smoothie lub posypać nimi jogurt.

infoplanet zdrowie obalamy mity zaparcia 17 nasiona lnu

Mit nr 18: Probiotyki nie pomogą w zaparciach

Probiotyki mogą pomóc w zaparciach, zespołach zapalnych jelita drażliwego (IBS-C) i innych chorobach jelit. To dobroczynne bakterie, które poprawiają trawienie i wpływają na funkcje odpornościowe. Istnieją również pewne dowody na to, że probiotyki mogą zmniejszyć zaparcia, ponieważ ograniczają czas, jaki zajmuje przejście stolca przez jelito. Poprawiają również konsystencję stolca i prowadzą do częstszych wypróżnień. Badania sugerują, że gatunki probiotyczne Bifidobacterium lactis są bardzo korzystne dla zdrowia jelit. Niektóre ich szczepy mogą być pomocne dla osób cierpiących na bóle brzucha i wzdęcia z powodu zespołu jelita drażliwego. Aby je sobie zapewnić, jedz jogurt z żywymi, aktywnymi kulturami, kefirem lub kombuchą.

Mit nr 19: Zaparcie powoduje raka okrężnicy

Przewlekłe zaparcia nie prowadzą do raka okrężnicy. Wcześniejsze badania sugerowały istnienie związku między tymi czynnikami, prawdopodobnie dlatego, że przedłużony kontakt stolca z jelitem miał wystawiać ciało na substancje rakotwórcze w kale. Nowsze badanie wykazało jednak, że nie jest to prawdą. Jednak nadal powinieneś spotkać się z lekarzem lub gastroenterologiem, jeśli często cierpisz na bóle brzucha, wzdęcia, gazy, przewlekłe zaparcia lub inne objawy zaburzeń żołądkowo-jelitowych.

infoplanet zdrowie obalamy mity zaparcia 19 rak

Mit nr 20: Miesiączka nie powoduje zaparć

Niektóre kobiety odczuwają zaparcia przed lub w trakcie miesiączki. Jedno z badań wykazało, że przed miesiączką na zaparcia cierpi około 15% kobiet, a podczas miesiączki – około 10%. Uważa się, że są za to odpowiedzialne poziomy hormonów. Jeśli masz skłonność do zaparć przed miesiączką lub w trakcie, pij więcej wody, zadbaj o dodatkową aktywność i zwiększ spożycie gęstych, odżywczych owoców oraz warzyw. Zapytaj również swojego lekarza, czy warto dodać do diety środek przeczyszczający.