Menopauza to nieunikniona część życia kobiety. Choć czas jej trwania obrósł w legendy, nie musi być trudny do przejścia. Poznaj sposoby na to, by ją okiełznać!

1. Walcz z napadami gorąca

Prowadź dziennik, aby śledzić, co powoduje twoje uderzenia gorąca. Kofeina? Alkohol? Ciepłe pomieszczenia? Stres? Wszystkie te czynniki są częstymi przyczynami tego nieprzyjemnego zjawiska. Kiedy czujesz, że nadchodzi uderzenie gorąca, weź powolny, głęboki wdech przez nos i wypuść powietrze ustami. Jeśli twoje ataki są częste i ciężkie, porozmawiaj z lekarzem.

infoplanet zdrowy organizm jak okielznac menopauze 1 napady goraca

2. Śpij spokojnie

W nocy uderzenia gorąca mogą trwać 3 minuty lub dłużej, pozostawiając cię oblaną potem i niezdolną do snu. Ale są sposoby, aby zachować spokój. Wymień ciężkie flanele na lekką piżamę, umieść woreczek z mrożonym groszkiem pod poduszką i odwracaj ją w nocy, kładąc twarz na chłodnej stronie. Przykryj się lekkim kocem, a także wykorzystaj wentylator, aby schłodzić pomieszczenie.

3. Osiągnij równowagę

Jak pokazują badania, joga, tai chi i medytacja mogą ci pomóc osiągnąć równowagę i zasnąć. Każde ćwiczenie może mieć znaczenie, o ile wykonasz je na 3 godziny przed snem. Dodatkowo unikaj alkoholu, ponieważ prawdopodobnie w nocy obudzisz się i nie będziesz mogła zasnąć. Zamiast tego pij ciepłe mleko – zawiera substancję, która może pomóc ci się zrelaksować. Jeśli mimo to masz problemy z osiągnięciem równowagi przed snem, porozmawiaj ze swoim lekarzem o krótkoterminowych środkach medycznych.

infoplanet zdrowy organizm jak okielznac menopauze 3 osiagnij rownowage

4. Pomóż swojemu ciału

Zmiany hormonalne sprawia, że twoje narządy płciowe są suche, a to z kolei może powodować bolesny seks. Na szczęście, jest wiele produktów, które mogą pomóc. Spróbuj nawilżających środków dopochwowych lub poproś swojego lekarza o wypisanie kremów lub pigułek nawilżających.

5. Częściej uprawiaj seks

Zmiany hormonalne są główną przyczyną zmniejszonego zapotrzebowania na seks, ale im jest go więcej, tym lepszy przepływ krwi w narządach intymnych i lepsze zdrowie, dlatego warto poświęcić mu więcej czasu. Spróbuj także masażu i gry wstępnej – używaj erotycznych rekwizytów jako sposobów na budowanie pożądania.

infoplanet zdrowy organizm jak okielznac menopauze 5 seks

6. Nie stresuj się

Menopauza to czas, w którym wiele kobiet odczuwa znaczące wahania nastroju. Spróbuj dużo odpoczywać, relaksować się ćwicząc lub spędzając przyjemnie czas z przyjaciółmi czy rodziną. Twój lekarz może ci również przepisać pigułki.

7. Wylecz bóle głowy

Migreny w czasie menopauzy mogą się pogarszać lub pojawić po raz pierwszy. Prowadź dziennik, aby zobaczyć, co ci pomaga i czy pojawiają się wraz z uderzeniami gorąca. W ten sposób możesz podjąć odpowiednie kroki, aby je zmniejszyć. Częstym wyzwalaczem bólu głowy jest na przykład głód, dlatego pomóc może jedzenie małych posiłków w ciągu dnia.

infoplanet zdrowy organizm jak okielznac menopauze 7 bole glowy

8. Znajdź sposób na trądzik

Spodziewałaś się trądziku jako nastolatka, ale nie w wieku 50 lat? Niespodzianka! Jest on powszechny także w okresie menopauzy. Upewnij się, że twój krem nawilżający, emulsja do opalania, środki czyszczące i inne produkty do twarzy są delikatne. Szukaj słów „beztłuszczowy”, „nie zatyka porów”, „nie wywołuje objawów” i „nie są drażniące”. Nawet trudne przypadki mogą ustąpić z czasem i pomocą lekarza.

9. Nie daj się mgle umysłowej

„Korzystaj albo strać” – to proste zdanie może pomóc w walce z mgłą umysłową i zmotywować cię do koncentracji. Dowiedz się czegoś nowego, spróbuj niecodziennego hobby lub ucz się języka, dzięki temu obniżysz swój poziom stresu. Kobiety z większą liczbą uderzeń gorąca, które mogą być też powiązane ze stresem, mają więcej problemów z pamięcią.

infoplanet zdrowy organizm jak okielznac menopauze 9 mgla umyslowa