Olej kokosowy to jeden z tzw. superfoods, czyli produktów mających korzystny wpływ na nasz organizm. Przed laty niedoceniany, dzisiaj zdobywa coraz większą popularność na całym świecie. Przyjrzyjmy się, dlaczego spożywanie tego tłuszczu jest tak korzystne dla naszego organizmu.

Kokos – drzewo życia

Historia popularności oleju kokosowego rozpoczyna się w latach 60. i 70. XX wieku. Przeprowadzono wówczas długoterminowe interdyscyplinarne badania stanu zdrowia ludzi żyjących na małych wyspach Polinezji. Każdy posiłek żyjącej tam społeczności zawierał kokos. Mieszkańcy pili mleko kokosowe, jedli gotowany miąższ kokosa oraz przygotowali potrawy z owoców morza na naturalnie przetworzonym oleju z tego owocu. Zapewniało to dietę bogatą w tłuszcze, w większości nasycone, które stanowiły źródło nawet 50% przyswajanych kalorii.

Lekarze uważali wyspiarzy za społeczność spożywającą najwięcej tłuszczów nasyconych wśród wszystkich na świecie. Jednakże wbrew oczekiwaniom nie byli oni grubi – wręcz przeciwnie, odznaczali się szczupła sylwetką i doskonałym zdrowiem. Co więcej, badania wykazały, że Polinezyjczycy są całkowicie pozbawieni chorób cywilizacyjnych, czyli dotykających serca, jelit, tętnic i nerek, a występowanie wysokiego poziomu cholesterolu we krwi było minimalne.

Następnie w ramach eksperymentu tubylcy zostali przeniesieni do Nowej Zelandii, gdzie zmieniono ich dietę na bardziej przystosowaną do zachodniego modelu życia. Z tego względu zrezygnowali oni z jedzenia oleju kokosowego na rzecz rafinowanych, wielonasyconych tłuszczów i warzyw, uważanych w naszej cywilizacji za zdrowsze. W wyniku stosowania zmienionej diety ilość diagnoz chorób serca dramatycznie wzrosła, pojawiła się otyłość oraz cukrzyca typu II. Skala problemu okazała się zaskakująca – problemy zdrowotne miały 2 na 4 osoby.

Lekarze zaczęli więc zadawać więc sobie pytanie – dlaczego stan zdrowia Polinezyjczyków tak się pogorszył? Dopiero 30 lat naukowcom udało się ustalić, że sekretem zdrowia Polinezyjczyków była dieta bogata w tłuszcze nasycone.

Zbawienne tłuszcze

Wciąż nie są one wystarczająco doceniane, ponieważ w wielu kręgach pokutuje twierdzenie o „dobrych” i „złych” tłuszczach, chociaż bardziej adekwatne byłoby ocenianie ich w kategoriach „dobrych” i „wspaniałych”. Tłuszcze nasycone, takie jak olej kokosowy, nie bez powodu możemy nazywać super żywnością. Ich wyjątkowe benefity dla naszego zdrowia potwierdziły badania doktora George’a Blackburna z Harvard Medical School.

Co powoduje, że olej kokosowy jest tak wyjątkowy? Większa część zawartych w nim kwasów tłuszczowych to szczególny rodzaj nasyconych trójglicerydów o średniej długości łańcuchów. Są powszechne w mleku niektórych ssaków, w tym w niewielkim stopniu w mleku kobiecym, ale ich występowanie w roślinach jest rzadkie. Orzechy kokosowe są jednak najlepszym źródłem tych związków.

Nasycone trójglicerydy rzadko są przechowywane jako tkanka tłuszczowa. Organizm wykorzystuje je w podobny sposób jak węglowodany, dostarczając organizmowi energii bez podnoszenia poziomu cukru we krwi. Wyjątkowo wysoki stopień przyswajalności sprawia zaś, że to idealny składnik suplementów dla sportowców, którzy potrzebują podnieść swoją wydajność podczas treningów. Jego zalety są również niezrównane w diecie wysokobiałkowej lub o niskiej zawartości węglowodanów, ponieważ nasz organizm może wykorzystać energię z tłuszczów nasyconych zamiast pochodzącej z węglowodanów.

Obecnie świat zdrowego odżywiania opanowuje szał na olej kokosowy. Wiele publikacji wydanych w ubiegłych latach całkowicie zmieniło obraz tłuszczów nasyconych, które zawiera. Oleje tropikalne, w tym olej kokosowy, wciąż jednak nie są wystarczająco doceniane i zdecydowanie zasługują na większą uwagę.