Jak ostrzegają eksperci do spraw zdrowia zębów, nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak szkodliwe dla kondycji naszych zębów są szybkie tempo życia. Jak wyjaśniają, stres jest przyczyną zwiększonej produkcji hormonów: kortyzolu i adrenaliny, a także podniesionego poziomu glukozy we krwi, przyspieszenia tętna oraz przekrwienia mózgu i serca.

Kiedy stres występuje długotrwale, mózg rozładowuje napięcie psychosomatyczne przez napinanie mięśni żuchwy i zaciskanie zębów. Może to powodować pęknięcia szkliwa, krwawienia dziąseł, powstawania ubytków przyszyjkowych, przeciążenia, a nawet rozchwiania zębów.

infoplanet zdrowy organizm stres a kondycja zebow

– Zaciskanie zębów może powodować także inne zaburzenia niezwiązane z jamą ustną, na przykład:bóle głowy, karku i pleców, bóle ucha, zaburzenia słuchu, zaburzenia w produkcji śliny, pieczenie oczu, bóle w okolicy skroni czy bóle barku i ręki. Powikłaniem może być również niepełne otwieranie ust. Przewlekły stres oddziałuje negatywnie także na odporność organizmu, w jamie ustnej mogą zacząć pojawiać się afty, opryszczka czy stany zapalne wokół wierzchołów korzeni zębów – wyjaśnia dr Roman Borczyk, dyrektor zespołu specjalistów Kliniki Implantologii i Stomatologii Estetycznej Borczyk.

Długotrwały stres naraża nas również na problemy ze snem, rozkojarzenie i uczucie niepokoju, prowadzące często do nerwicy lub depresji. Dlatego w sytuacji, gdy dostrzegamy niepokojące objawy, warto zmienić tryb życia, ograniczać stres i dbać o rozładowanie napięcia.

– Dobrym ćwiczeniem dla jamy ustnej, aby rozładować stres, jest wprowadzenie języka pomiędzy zęby oraz masaż policzków i skroni. Takie ćwiczenia pozwalają rozładować napięcie – radzi dr Borczyk.

Zdaniem eksperta, dla osób, które nieświadomie zgrzytają zębami w nocy, pomocne są szyny relaksujące, które wykonywane są na podstawie wycisków uzębienia. Zakładane podczas snu zapobiegają przed uszkodzeniom zębów pod wpływem silnego zgrzytania i zmniejszają napięcie mięśniowe