Miliardy ludzi na całym świecie codziennie piją kawę lub inną formę kofeiny. Chociaż jest ona ogólnie akceptowana jako bezpieczna do spożycia w niewielkich ilościach, istnieją korzyści z przełamania przyzwyczajeń i rezygnacji z kawy, napojów energetycznych, herbaty i napojów gazowanych zawierających kofeinę. Oto powody, dla których warto z nich zrezygnować.

1. Koniec z uzależnieniem

Dla większości osób kofeina jest substancją uzależniającą, a niektórzy określiliby ją jako wysoce uzależniającą. Taka klasyfikacja jest wynikiem jej działania, które zmienia chemię naszego mózgu i powoduje, że aby osiągnąć pożądane rezultaty potrzebujemy coraz większej dawki substancji, a rezygnacja z kofeiny lub kawy zaburza nasze codzienne funkcjonowanie. Może czas na przerwanie tego błędnego cyklu?

2. Oszczędności finansowe

Niezależnie od tego, gdzie i jaką kawę pijesz, jeśli z niej zrezygnujesz, z pewnością sporo zaoszczędzisz. Roczne koszty, z którymi musisz się liczyć pijąc codziennie kawę w kawiarni, mogą wynosić od 1800 do 3600 zł. Czy nie lepiej byłoby mieć je w portfelu?

3. Niższe ciśnienie krwi

Kofeina może podnieść ciśnienie krwi o kilka punktów, a nawet więcej. Dlatego rezygnacja z niej może obniżyć ciśnienie krwi i sprawić, że serce nie będzie pracowało tak ciężko.

infoplanet lifestyle 18 korzysci z rzucenia nalogu bol glowy

4. Lepszy sen

Kofeina może znacznie zmniejszyć ilość i jakość snu. Picie kawy lub napojów energetycznych zbyt późno może przeszkadzać w zasypianiu, ponieważ okres półtrwania kofeiny wynosi 4–6 godzin. Co więcej, w badaniach wykazano, że nawet ludzie, którzy nie pili napojów z kofeiną po godzinie 12 w południe, po odrzuceniu kofeiny deklarują lepszą jakość snu.

5. Koniec z wahaniami nastroju

Kofeina zmienia nastrój. Wielu pijących twierdzi, że są zrzędliwi dopóki nie wypiją porannej kawy. Inni czują się ospali, gdy poziom kofeiny po południu zaczyna spadać. Rezygnacja może wyrównać wzloty i upadki.

6. Mniejszy poziom lęku

Wiele osób twierdzi, że kofeina zwiększa poziom lęku. Ma to związek z tym, jak stymuluje nadnercza. Rezygnacja z kofeiny może sprawić, że poczujesz się mniej niespokojny, szczególnie jeśli masz problemy z lękiem.

infoplanet lifestyle 18 korzysci z rzucenia nalogu cukrzyca

7. Mniej bólów głowy

Kofeina jest głównym czynnikiem wywołującym bóle głowy. Może je wywołać każda zmiana w codziennym spożyciu ulubionej kawy. Ponadto kofeina może być również wyzwalaczem migrenowym. Może czas dać swojej głowie nieco wytchnienia?

8. Większa wygoda

Uzależnienie od kawy, napojów energetycznych lub napojów kofeinowych powoduje w naszym życiu wiele niedogodności. Wyobraź sobie, że nigdy nie musisz się zatrzymywać w kawiarni w drodze do pracy, w sklepie omijasz półki z napojami z kofeiną, wymazujesz kawę z porannej rutyny lub podróżujesz z plecakiem bez pakowania dodatkowego sprzętu do parzenia kawy. Czy to nie kuszące wizje?

9. Mniej podróży do łazienki

Napoje kofeinowe powodują częstsze oddawanie moczu, a u niektórych osób mogą nawet być przyczyną nietrzymania moczu. Kofeina stymuluje również mięśnie gładkie okrężnicy, powodując ich kurczenie się, co może stanowić wyzwanie podczas spotkań, wyjazdów lub gdy mamy łazienkę w pewnej odległości.

infoplanet lifestyle 18 korzysci z rzucenia nalogu drzenie

10. Zdrowsze zęby

Kawa i herbata oraz kwaśne i słodkie napoje energetyczne lub napoje gazowane powodują erozję szkliwa zębów przez co mogą być przyczyną próchnicy zębów. Wyeliminowanie tych napojów z diety skutkuje bielszymi i zdrowszymi zębami. Czy olśniewający uśmiech nie jest tego wart?

11. Utrata wagi

Napoje z kofeiną na ogół dodają do naszej diety puste kalorie, których tak naprawdę nie potrzebujemy. Wielu ekspertów twierdzi, że słodkie napoje są powodem epidemii otyłości, która nęka zachodni świat. Badanie przeprowadzone przez Uniwersytet Victoria wykazało, że gdy w słodkim napoju jest kofeina, ludzie spożywają go więcej w porównaniu do słodkiego napoju bez kofeiny. W efekcie rezygnacja z jednego napoju energetycznego pozwala ograniczyć dzienna liczbę przyswajanych kalorii o 200, co daje 1400 kalorii tygodniowo lub 73 000 kalorii rocznie! Rzucenie kawy latte pitej codziennie to 250 kalorii dziennie, 1750 kalorii tygodniowo lub 91 250 kalorii rocznie mniej! Dla uzupełnienia wyliczeń dodajemy, że 1 kg tłuszczu to 7000 kalorii.

12. Zdrowsza dieta

Kawa, herbata, napoje energetyczne i napoje gazowane często zawierają zestaw konserwantów opracowanych w celu zapewnienia im dłuższego okresu przydatności do spożycia. Mogą one mieć negatywny wpływ na zdrowie, a niektóre z nich są nawet zakazane. Bezcukrowe napoje energetyczne i napoje gazowane zawierają natomiast sztuczne słodziki, które również mogą degradować twoje zdrowie. Wycofanie tych składników z diety może być korzystne dla ogólnego długoterminowego samopoczucia.

infoplanet lifestyle 18 korzysci z rzucenia nalogu leki

13. Czystsze środowisko

Uzależnienie od kofeiny ogromnie obciąża zasoby naturalne. Pomyśl o liczbie plastikowych butelek, puszek i filiżanek, które trzeba wyprodukować, aby sprostać zapotrzebowaniu. Na przykład Amerykanie wyrzucają każdego roku około 33,6 milionów ton plastiku. Tylko 6,5% tych śmieci jest poddawanych recyklingowi, a 7,7% jest spalanych w urządzeniach do unieszkodliwiania odpadów, które wytwarzają energię elektryczną lub ciepło ze śmieci. Reszta trafia na wysypiska śmieci, gdzie, zanim zostaną rozłożone, może upłynąć nawet tysiąc lat.

14. Mniejsze ryzyko działań niepożądanych

Kofeina może wchodzić w interakcje z lekami, powodując, że nie działają tak, jak powinny. Odstawienie kofeiny eliminuje to ryzyko.

15. Koniec drżących dłoni

Jednym z głównych skutków ubocznych spożycia kofeiny są drgawki lub drżące dłonie. Może to być irytujące… Odstawienie kawy pozowli ci na uspokojenie rąk.

infoplanet lifestyle 18 korzysci z rzucenia nalogu wygoda

16. Mniejsze ryzyko zdarzeń sercowych

Kofeina stymuluje mięsień sercowy, powodując silniejsze skurcze przy jego biciu. Podczas gdy dla większości ludzi nie jest to problematyczne, zagrożone mogą być osoby z chorobami serca. Choć – z drugiej strony – mogą oni nie zdawać sobie sprawy z tego, że mają zaburzenia rytmu serca, dopóki nie zaczną spożywać kofeiny.

17. Większa produktywność

Co byś zrobił z dodatkową godziną każdego dnia? Osoby uzależnione od kofeiny mogą z łatwością doliczyć ją, gdy przestaną marnować czas na stanie w kolejce w kawiarni, wycieczki do kuchni, rozmowy ze współpracownikami po drodze lub przystanki w sklepach na zakup napojów z kofeiną. Oszczędzony czas może być zamiast tego wykorzystany na dodatkową godzinę snu!

18. Mniejsze ryzyko cukrzycy typu 2

Picie słodkiej kawy i napojów zawierających kofeinę zwiększa ryzyko cukrzycy. Jak informuje Harvard School of Public Health, ludzie, którzy regularnie spożywają 1 do 2 puszki napojów bezalkoholowych dziennie wykazują o 26% większe ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2.

infoplanet lifestyle 18 korzysci z rzucenia nalogu kawa

Wiele badań naukowych wskazuje na korzyści zdrowotne wynikające z picia kawy i herbaty ze względu na właściwości przeciwutleniające tych napojów. Jednak nie jest to reguła odnosząca się do wszystkich napojów zawierających kofeinę. Napoje gazowane, napoje energetyczne i przetworzona kawa i herbata mogą, w długim horyzoncie czasowym, mają negatywny wpływ na zdrowie. Ludzie, którzy piją głównie wodę, obserwują u siebie więcej naturalnej energii, lepsze ogólne samopoczucie i zdrowszy sen. Czy podejmiesz wyzwanie i spróbujesz odstawić wszystkie napoje zawierające kofeinę?