Co można zrobić, aby żyć dłużej i zdrowiej? Oto działania, które według badań na pewno skutkują długim życiem!

1. Chroń swoje DNA

Wraz z wiekiem końce chromosomów, zwane telomerami, stają się krótsze, co zwiększa prawdopodobieństwo zachorowania. Zmiany stylu życia mogą jednak zwiększyć ilość enzymu, który wydłuża końce chromosomów. Dodatkowo badania pokazują, że dieta i ćwiczenia mogą je chronić. Zdrowe nawyki mogą zatem spowolnić proces starzenia się na poziomie komórkowym.

infoplanet lifestyle 18 sposobow na dluzsze zycie 1 dna

2. Bądź sumienny

Prowadzone przez 80 lat badanie wykazało, że ludzie sumienni, czyli zwracający uwagę na szczegóły, działają z przemyśleniem, przez co starają się robić to, co słuszne – żyć dłużej. Robią więcej rzeczy, aby chronić swoje zdrowie i podejmują decyzje, które prowadzą do silniejszych związków i lepszych karier.

infoplanet lifestyle 18 sposobow na dluzsze zycie 2 badz sumienny

3. Zaprzyjaźnij się

Oto jeszcze jeden powód, by być wdzięcznym za swoich przyjaciół – mogą pomóc ci żyć dłużej. Australijscy badacze stwierdzili, że osoby społeczne umierają później o 10 lat w porównaniu do osób z mniejszą liczbą przyjaciół. Wyraźny związek między więziami społecznymi a długowiecznością pokazują wyniki ze 148 kolejnych badań.

infoplanet lifestyle 18 sposobow na dluzsze zycie 3 przyjaciele

4. Wybierz zdrowych znajomych

Zwyczaje twoich znajomych wpływają na ciebie, więc szukaj takich, którzy prowadzą zdrowy styl życia. Twoje szanse na otyłość wzrosną, jeśli masz przyjaciela, który jest otyły, a palenie także rozprzestrzenia się poprzez więzi społeczne. Dobrą wiadomością jest jednak to, że rzucenie palenia również jest zaraźliwe.

infoplanet lifestyle 18 sposobow na dluzsze zycie 4 znajomi

5. Rzuć palenie

A propos – nie jest tajemnicą, że rezygnacja z papierosów wydłuża życie, ale ilość czasu, który w ten sposób zyskasz, może cię zaskoczyć. 50-letnie brytyjskie badanie pokazuje, że rzucenie palenia w wieku 30 lat może wydłużyć życie o całe 10 lat. Rzucenie palenia w wieku 40, 50 lub 60 lat może dodać ci odpowiednio 9, 6 lub 3 lata życia.

infoplanet lifestyle 18 sposobow na dluzsze zycie 5 rzuc palenie

6. Zdrzemnij się

Sjesta jest standardem w wielu częściach świata. Istnieją naukowe dowody na to, że drzemki mogą pomóc ci żyć dłużej. Badanie obejmujące 24 tys. osób sugeruje, że ci, którzy pozwalają sobie na regularne drzemki aż o 37% rzadziej umierają na choroby serca. Naukowcy uważają, że drzemki mogą również pomóc sercu, obniżając ilość hormonów stresu.

infoplanet lifestyle 18 sposobow na dluzsze zycie 6 drzemki

7. Przejdź na dietę

Dieta śródziemnomorska jest bogata w owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste, oliwę z oliwek i ryby. Analiza 50 badań z udziałem ponad pół miliona osób potwierdza, że dieta ta może zmniejszyć ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego – mieszanki otyłości, wysokiego poziomu cukru we krwi, podwyższonego ciśnienia krwi i innych czynników, które zwiększają ryzyko chorób serca i cukrzycy.

infoplanet lifestyle 18 sposobow na dluzsze zycie 7 dieta

8. Jedz warzywa

Mieszkańcy Okinawy w Japonii kiedyś żyli dłużej niż jakakolwiek inna grupa na Ziemi. Być może dlatego na popularności zyskuje tradycyjna dieta tego regionu, bogata w zielone i żółte warzywa oraz niską liczbę kalorii. Co więcej, niektórzy mieszkańcy Okinawy nawykli jeść tylko 80% porcji, która znajduje się na talerzu. Młodsze pokolenia rzadko tak postępują i nie żyją już tak długo jak wcześniej.

infoplanet lifestyle 18 sposobow na dluzsze zycie 8 jedz warzywa

9. Ustatkuj się

Małżonkowie mają tendencję do przeżywania swoich samotnych przyjaciół. Naukowcy twierdzą, że jest to spowodowane społecznym i ekonomicznym wsparciem, które zapewnia współmałżonek. Podczas gdy trwający związek oferuje największe korzyści, ludzie, którzy są rozwiedzeni lub owdowiali, mają niższy wskaźnik zgonów niż ci, którzy nigdy nie weszli w związek małżeński.

infoplanet lifestyle 18 sposobow na dluzsze zycie 9 ustatkuj sie

10. Schudnij

Jeśli masz nadwagę, odchudzanie może ochronić cię przed cukrzycą, chorobami serca i innymi dolegliwościami, które zabierają całe lata życia. Tłuszcz z brzucha jest dla ciebie zły, więc skup się na zlikwidowaniu oponki. Pięcioletnie badanie Latynosów i Afroamerykanów pokazuje, że jedzenie większej ilości błonnika i regularne ćwiczenia są świetnymi sposobami, aby zmniejszyć swoją wagę.

infoplanet lifestyle 18 sposobow na dluzsze zycie 10 schudnij

11. Ćwicz

Dowody są jasne – ludzie, którzy ćwiczą, żyją średnio dłużej niż ci, którzy tego nie robią. Dziesiątki badań pokazują, że regularna aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko chorób serca, udaru, cukrzycy, niektórych postaci raka i depresji. Może nawet pomóc ci zachować mentalną sprawność w starszym wieku. Ogółem: powinieneś ćwiczyć 2,5 godziny w tygodniu.

infoplanet lifestyle 18 sposobow na dluzsze zycie 11 cwicz

12. Pij z umiarem

Choroby serca występują rzadziej u osób spożywających napoje o umiarkowanej zawartości alkoholu niż u osób, które w ogóle nie piją. Z drugiej strony – zbyt dużo alkoholu przyczynia się do otyłości, zwiększa ciśnienie krwi i może powodować wiele innych problemów zdrowotnych. Jeśli pijesz alkohol, limitem powinien być jeden drink dziennie dla kobiet i jeden lub dwa dla mężczyzn. Ale jeśli nie pijesz – nie zaczynaj. Są lepsze sposoby na to, aby chronić swoje serce!

infoplanet lifestyle 18 sposobow na dluzsze zycie 12 pij z umiarem

13. Uwierz

Ludzie wierzący żyją dłużej niż ci, którzy nie wierzą. W 12-letnich badaniach osób w wieku powyżej 65 lat ci, którzy praktykowali częściej niż raz w tygodniu mieli wyższy poziom kluczowego białka układu immunologicznego od niepraktykujących rówieśników. Silna sieć społeczna, która rozwija się wśród ludzi modlących się wspólnie, może przyczynić się do poprawy ogólnego stanu zdrowia.

infoplanet lifestyle 18 sposobow na dluzsze zycie 13 uwierz

14. Przebaczaj

Przebaczanie ma zaskakujące fizyczne korzyści zdrowotne. Przewlekły gniew jest związany ze zmniejszoną czynnością płuc, chorobami serca, udarem i innymi dolegliwościami. Przebaczenie ograniczy lęk, obniży ciśnienie krwi i ułatwi oddychanie. Te korzyści zwiększają się wraz z wiekiem.

infoplanet lifestyle 18 sposobow na dluzsze zycie 14 wybaczaj

15. Chroń się

Wypadki to piąta najczęstsza przyczyna zgonów w USA i najczęstsza przyczyna śmierci osób w wieku od roku do 24 lat. Używanie sprzętu ochronnego to prosty sposób na zwiększenie szans na długie życie. Na przykład pasy bezpieczeństwa zmniejszają szanse śmierci lub poważnych obrażeń we wraku samochodu o 50%, a kask pozwala uniknąć urazów głowy, które są przyczyną większości zgonów z powodu wypadków rowerowych.

infoplanet lifestyle 18 sposobow na dluzsze zycie 15 chron sie

16. Wyśpij się

Odpowiednia jakość snu może zmniejszyć ryzyko otyłości, cukrzycy, chorób serca i zaburzeń nastroju. Pomoże ci również szybciej wyleczyć się z choroby. Jeśli śpisz poniżej 5 godzin na dobę, zwiększasz swoje szanse na wcześniejsze odejście.

infoplanet lifestyle 18 sposobow na dluzsze zycie 16 wyspij sie

17. Opanuj stres

Nigdy nie unikniesz całkowicie stresu, ale możesz nauczyć się dobrych sposobów na jego opanowanie. Spróbuj jogi, medytacji lub głębokiego oddychania. Nawet kilka minut dziennie może coś zmienić i wydłużyć ci zycie.

infoplanet lifestyle 18 sposobow na dluzsze zycie 17 joga

18. Miej cel

Hobby i działania, które mają dla ciebie znaczenie, mogą wydłużyć twoje życie. Japońscy badacze stwierdzili, że mężczyźni o silnym poczuciu celu rzadziej umierają z powodu udaru, chorób serca lub z innych przyczyn.

infoplanet lifestyle 18 sposobow na dluzsze zycie 18 hobby