Duńczycy są jednymi z najszczęśliwszych ludzi na świecie. Z tego względu mają również odpowiednie słowa, aby wyrażać szczęście. Być może słyszałeś o „hygge”, które jest często błędnie tłumaczone jako „przytulny”, choć naprawdę opisuje proces tworzenia intymności. Inne słowo – „pyt” – nie ma dokładnego tłumaczenia na język angielski. To bardziej kulturowa koncepcja kultywowania zdrowych myśli, by radzić sobie ze stresem. Choć słowo to zostało ostatnio uznane najbardziej popularnym wśród Duńczyków, idee leżące u jego podstaw mogą być wskazówką dla ludzi na całym świecie.

infoplanet lifestyle 7 drog do szczescia hygge

Znajdowanie szczęścia: 7 wskazówek

„Pyt” jest zwykle używany jako wykrzyknik w reakcji na codzienny kłopot, frustrację lub błąd. Najdokładniej przekłada się na stwierdzenie: „nie martw się o to”. Możesz rozbić szklankę w kuchni, wzruszyć ramionami i powiedzieć „pyt.” Możesz zobaczyć bilet parkingowy pod wycieraczką przedniej szyby i, gdy rozgrzejesz się z gniewu, wymruczeć „pyt.” W istocie chodzi o akceptację i reset złych emocji. Zamiast szukać winnych, lepiej odpuścić i iść dalej.

Podejście wyrażane słowem „pyt” może zredukować stres przez próbę zachęcenia siebie i innych, by nie ugrzęzli w drobnych codziennych frustracjach. Istnieje bogaty zestaw badań psychologicznych poświęconych zrozumieniu, jak interpretujemy i reagujemy na działania innych ludzi. Badania pokazują, że jesteśmy szczęśliwsi i żyjemy dłużej, gdy mamy mniej codziennych kłopotów. W niektórych przypadkach problem może być związany z tym, jak interpretujemy to, co dzieje się wokół nas.

infoplanet lifestyle 7 drog do szczescia pyt

„Pyt” pomaga ludziom uniknąć obwiniania innych. Badania pokazują, że coraz bardziej się denerwujemy, gdy tłumaczymy czyjeś zachowanie, wskazując na niekompetencję, celowość lub zły charakter danej osoby. Mówiąc „pyt”, decydujesz, że nie warto przejmować się cudzymi działaniami, które są poza twoją kontrolą. Oczywiście, nie zaleca się mówić „pyt” w reakcji na dotkliwą krzywdę, ani w sytuacji, gdy powinieneś wziąć odpowiedzialność. Nie należy go również wykorzystywać jako usprawiedliwienia bezczynności. Jak przekonują Duńczycy, ucząc psychologii pozytywnej, stosowanie „pyt” w zbyt wielu aspektach życia nie jest zdrowe, zwłaszcza jeśli dotyczą one podstawowych potrzeb lub wartości.

W ostatnich latach popularny wśród duńskich dorosłych stał się przycisk „pyt”, który po naciśnięciu uruchamia sekwencje „pyt, oddychaj głęboko, wszystko będzie dobrze”. To równoznaczne z życiem w zgodzie z naturą, uprawianie jogi lub mediacji, ćwiczenia, prowadzenie dziennika lub angażowanie się w twórczą pracę, które uczą, że nie wszystko może być idealne. Jak przekonują badania, to ważna wiedza, ponieważ perfekcjonizm jest często wiązany z depresją. Tymczasem współczucie i wsparcie społeczne mogą zapobiec perfekcjonizmowi prowadzącemu do tych negatywnych rezultatów.

Źródło: BBC

kup artykuly platne