Czy długa kąpiel w gorącej wodzie może pomóc w leczeniu depresji? Badanie wykazało, że popołudniowe kąpiele zaledwie 2 razy w tygodniu wywołują umiarkowaną, ale trwałą poprawę nastroju. Wielkość korzyści była podobna do tej obserwowanej podczas wysiłku fizycznego, który jest zalecaną terapią łagodnej lub umiarkowanej depresji.

Depresja jest jedną z najczęstszych problemów zdrowia psychicznego i zwykle jest leczona lekami przeciwdepresyjnymi. Jednak leki mogą powodować działania niepożądane, a terapia psychologiczna jest zwykle kosztowna. Metoda kąpieli jako domowa terapia może zadziałać, ponieważ podniesienie temperatury ciała po południu pomaga przywrócić normalny rytm dobowy temperatury, który często jest zaburzony u osób z depresją. Kąpiele poprawiły również wzorce snu.

infoplanet lifestyle dluga kapiel a depresja badanie

Przyczyna depresji jest niejasna. Dominującym poglądem jest to, że w organizmie nie ma wystarczającej ilości serotoniny, ponieważ leki przeciwdepresyjne wydają się zwiększać poziomy tego związku. Innym „podejrzanym” jest zaburzony rytm dobowy, zmiany fizyczne i biochemiczne zachodzące w naszych ciałach w ciągu dnia.

Temperatura ciała zwykle wzrasta rano, jej szczyt następuje po południu, a gdy śpisz opada tworząc krzywą falową z różnicą między dniem a nocą wynoszącą około 1°C. Jednak jeśli masz depresję, rytm dobowy może być bardziej płaski, zmienny lub opóźniony o kilka godzin. Zwróciło to uwagę zespołu badawczego, który przyjrzał się 45 osobom z depresją, z których około połowa przyjmowała leki przeciwdepresyjne.

infoplanet lifestyle dluga kapiel a depresja w goracej wodzie

Chorzy byli losowo przydzielani do sesji treningowych 2 razy w tygodniu lub do terapii termalnej. W drugiej grupie kąpiel w basenie w temperaturze 40°C przez 30 minut, a następnie zawijanie się kocami trwało kolejne 20 minut. Jak się okazało, w efekcie temperatura ciała poniosła się prawie o 2°C, a po 8 tygodniach leczenie gorącymi kąpielami zmniejszyło objawy o około 6 punktów w powszechnie stosowanej skali depresji w porównaniu z początkową średnią liczbą 21. W tym samym czasie program ćwiczeń obniżył ją o około 3 punkty.

Jak twierdzi psychiatra z brytyjskiej organizacji Black Country Partnership NHS Foundation Trust Nick Stafford, biorąc pod uwagę cykliczne rytmy depresyjne podejście to ma sens. „Nie dziwię się, że znaleziono korzyści. Jestem zaskoczony, że nikt wcześniej nie próbował tego zrobić” – ocenił ekspert.

Źródło: bioRxiv, DOI: 10.1101 / 409276

kup artykuly platne