Ponieważ joga stała się popularna na złagodzenie stresu, badacze starali się zrozumieć, w jaki sposób może korzystnie wpłynąć na nasze zdrowie. Do tej pory wydawało się, że przyczyna dobrego oddziaływania na organizm jest związek między medytacją, która stanowi rdzeń wielu stylów jogi, a stymulacją produkcji insuliny i spowolnienia starzenia się komórek. Czy jest tak na pewno?

infoplanet lifestyle joga na stres i nie tylko cwiczenia

Naukowcy znajdują obecnie konkretne dowody na to, o czym mówi wielu znających temat: joga pomaga złagodzić stres i depresję. Zmniejsza przede wszystkim objawy depresji: koncentrowanie się na negatywnych uczuciach i nadmierne jedzenie, które wynika z emocji. Takie działanie sprawia, że praktykowanie jogi może być korzystnym uzupełnieniem terapii i leków antydepresyjnych. Ponadto joga może również tłumić geny zapalne.

W badaniu 52 kobiet z objawami depresji, w tym wysokim poziomem stresu i niezdrowymi schematami dietetycznymi, odkryto, że osoby, które rozpoczęły ćwiczenie jogi, osiągnęły znaczącą poprawę. Kobiety uczestniczyły w zajęciach jogi dwa razy w tygodniu przez osiem tygodni, podczas gdy grupa kontrolna w ogóle nie uprawiała jogi. Jak się okazało, średni spadek stresu i emocji u osób uczęszczających na zajęcia był prawie trzy razy wyższy. Na podstawie tego, w jaki sposób uczestnicy opisali swoje doświadczenia, zespół odkrył, że joga pozwalała skupić się mniej na negatywnych uczuciach i ich przyczynach, jednocześnie nie tłumiąc pozytywnych emocji.

Do podobnych wniosków doszedł zespół Maren Nyer z Massachusetts General Hospital w Bostonie analizując wyniki 29 dorosłych osób, w większości kobiet, z łagodnymi i umiarkowanymi objawami depresji. Wszyscy uczestnicy badania brali udział średnio w ośmiu cotygodniowych zajęciach jogi, po których ich stan zdrowia znacząco się poprawiał.

infoplanet lifestyle joga na stres i nie tylko medytacja

– Joga równoważy dwie części naszego układu nerwowego: przywspółczulną, która odpowiada za odpoczynek i relaksację, a także współczulny, kontrolujący podniecenie. Istnieją dowody na to, że stres, który może wywoływać depresję, zwiększa aktywność układu współczulnego i zmniejsza aktywność układu przywspółczulnego. Czasami terapeuci pracujący z ludźmi w depresji pozostają tylko na etapie głowy i nie myślą o tym, co dzieje się w ciele. Tymczasem naukowcy potwierdzili, że joga to skuteczna pomocna metoda leczenia depresji – wyjaśnia Irene Skowronek prowadząca prywatną praktykę psychologii klinicznej w Durham w Północnej Karolinie.

Skowronek chciałaby, aby joga została przetestowana jako alternatywna metoda leczenia depresji w kontrolowanych badaniach klinicznych, aby sprawdzić, czy można ją stosować nie tylko jako uzupełnienie leczenia, ale jako samodzielną terapię.