Śpisz na plecach, boku lub brzuchu? Jeśli jesteś w ciąży, źle się czujesz lub masz określone schorzenia, możesz zmieniać swoje pozycje w trakcie snu, aby czuć się komfortowo dodatkowo to, jak śpisz, może ujawnić aspekty twojej osobowości. Poznaj najlepszą pozycję snu dla siebie!

Sen na brzuchu?

Około 7% osób śpi na brzuchu. Spanie w tej pozycji może pomóc złagodzić chrapanie, ale i pogorszyć inne schorzenia. Twoja szyja i kręgosłup nie znajdują się wówczas w neutralnym położeniu, co może spowodować ból karku i pleców. Zgnieciony żołądek może powodować ucisk na nerwy i powodować drętwienie, mrowienie i ból pleców. Jeśli nie możesz zmienić pozycji, oprzyj swoje czoło na poduszce, pozostawiając głowę i kręgosłup w neutralnej pozycji, abyś miał miejsce do oddychania.

infoplanet lifestyle najlepsze pozycje do spania sen na brzuchu

Ludzie śpiący w ten sposób mają ramiona owinięte wokół poduszki lub schowane pod poduszką. Naukowiec badający sen odkrył, że ludzie śpiący na brzuchu mogą być bardziej otwarci i towarzyscy. Mogą również częściej niż inni nie przyjmować krytyki.

Sen na plecach?

Spanie na plecach ma pozytywne i negatywne strony. Niektóre osoby, które śpią na plecach, mogą w tej pozycji odczuwać ból krzyża. Może ona również pogorszyć istniejący ból pleców. To nie jest najlepsza pozycja snu, jeśli bolą cię plecy, chrapiesz lub cierpisz na bezdech senny. Jednak jest też wiele powodów do spania na plecach. Twoja głowa, szyja i kręgosłup są w neutralnej pozycji, więc nie odczuwasz bólu szyi. Spanie na plecach z lekko podniesioną głową to także najlepsza pozycja snu dla zmniejszenia zgagi.

Na plecach w pozycji żołnierza z rekami opuszczonymi blisko ciała śpi około 8% osób. Badania wykazały, że ludzie ci mogą mieć spokojne i ostrożne osobowości, a także wysokie wymagania wobec siebie i innych. To nie jest jedna z najlepszych pozycji do spania, może skutecznie uniemożliwiać spokojny sen i pobudzać chrapanie.

infoplanet lifestyle najlepsze pozycje do spania sen na plecachjpg

Sen w pozycji rozgwiazdy – na plecach z podniesionymi rękami ponad głowę – wybiera około 5% osób. Badania pokazują, że nie lubią oni być w centrum uwagi, ale są dobrymi słuchaczami. Jak wszyscy ci, którzy śpią na plecach, śpiący w pozycji rozgwiazdy mogą być podatni na chrapanie i problemy ze snem.

Sen na boku?

Najbardziej popularną pozycją do snu jest sen na bokach. Około 41% osób śpi w ten sposób, wśród nich jest jednak więcej kobiet niż mężczyzn. To świetna pozycja dla kobiet w ciąży, ponieważ ułatwia krążenie zarówno matce, jak i dziecku. Może być również dobra dla tych, którzy chrapią. Jeśli masz zapalenie stawów, spanie w tej pozycji może spowodować ból. Skręcanie może również uniemożliwić ci głęboki oddech, ponieważ twoja przepona jest ściśnięta.

Sen w pozycji płodowej – na boku ze zgiętymi nogami zawiniętymi ku torsowi – to tzw. pozycja płodowa. Naukowcy odkryli, że ludzie, którzy śpią w pozycji embrionalnej mają ciepłe i przyjazne osobowości. Bardziej prawdopodobne jest, że są wewnętrznie delikatni i wrażliwi, a na zewnątrz chłodni i opanowani. Jeśli spanie w ten sposób rani twoje biodra, umieszczenie poduszki między kolanami może pomóc złagodzić nacisk.

infoplanet lifestyle najlepsze pozycje do spania sen na lyzeczke

Pozycja dziennika – z rękami w dół wzdłuż ciała – jest mniej powszechną pozycją snu. Ta pozycja może być dla ciebie dobra, jeśli chrapiesz, masz zapalenie stawów lub odczuwasz ból. Około 15% osób śpi w pozycji dziennika. Badacze odkryli, że ludzie, którzy śpią w ten sposób, są spokojni i towarzyscy, ufni, a nawet naiwni. Inna pozycja boczna to sen w pozycji Yearnera z wyciągniętymi rękami przed ciałem. Pozycja może być dla ciebie dobra, jeśli chrapiesz, ale zła, jeśli cierpisz na artretyzm. Około 13% osób śpi w tej pozycji. W badaniu naukowym stwierdzono, że ludzie, którzy tak śpią, są uparci, otwarci, ale także podejrzliwi i cyniczni.

Sen w pozycji „na łyżeczkę”, w której osoba z tyłu trzyma tę z przodu blisko ciała, to popularna pozycja do spania dla par. Mogą oni częściej budzić się śpiąc w ten sposób, ale przytulanie stymuluje uwalnianie oksytocyny, zmniejsza stres i może pomóc lepiej spać.

Jeśli chrapiesz, najlepiej spać na boku. Spanie na plecach może pogorszyć chrapanie. Jeśli chcesz spać na plecach i chrapiesz, ułóż kilka poduszek pod głową. Jeśli chrapanie budzi cię lub jeśli budzisz się z trudem łapiąc oddech lub czujesz się zmęczony w ciągu dnia, pora na wizytę u lekarza. Ciężkie lub głośne chrapanie może być oznaką bezdechu sennego, stanu, który powoduje, że przestajesz oddychać podczas snu.

Źródła:


  1. The Better Sleep Council: “Starfish or Freefall?”

  2. “What Your Sleep Position Can Tell You”

  3. National Sleep Foundation: “The Best Sleep Position for Your Body”

  4. “Buying the Right Mattress for You”

  5. “How Cuddlign Affects Your Sleep”

kup artykuly platne