Jak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych w Japonii, doskonałym sposobem na doładowanie mózgu podczas pracy może być krótki wysiłek fizyczny, który nie wymaga dużej koncentracji. Co więcej, jak sugerują analizy, proste ćwiczenia w czasie pracy są lepszym rozwiązaniem niż te wymagające więcej zaangażowania i skupienia

Wnioski te to efekt badań Keita Kamijo, wykładowcy na Wydziale Nauk o Sporcie Waseda University w Tokio. Wraz z współautorem badań Ryuji Abe poprosił on 28 mężczyzn o wykonywanie zadań, które były wyzwaniem dla pamięci krótkotrwałej, zwanej też pamięcią roboczą, która umożliwia ludziom utrzymywanie i aktualizowanie informacji o tym, nad czym obecnie pracują. Zaproszeni mężczyźni wykonywali zadania przed, zaraz po i 30 minut po 3 różnych rodzajach aktywności (jazda na rowerze stacjonarnym, siedzenie na rowerze i wykonywanie zadań poznawczych, wykonywanie ćwiczeń i zadań poznawczych) w ciągu 3 dni. Ćwiczenia zostały przydzielone w sposób losowy i trwały 25 minut.

infoplanet lifestyle naladuj swoj mozg w pracy

Badania wykazały, że ćwiczenia aerobowe mają szybki, korzystny wpływ na zdolność skupienia się, planowania, zapamiętywania i żonglowania przydzielonymi zadaniami. Naukowcy spodziewali się zatem poprawy dokładności i czasu reakcji pamięci krótkotrwałej również po obu zadaniach, w których mężczyźni wykonywali ćwiczenia fizyczne. Pozytywne efekty były jednak widoczne jedynie u mężczyzn, których zadaniem w czasie testu było wyłącznie wykonywanie ćwiczeń fizycznych. Połączenie ich z równoczesnym wysiłkiem umysłowym powodowało tak zwane „zmęczenie poznawcze”.

infoplanet lifestyle naladuj swoj mozg w pracy

– Od pewnego czasu wiadomym jest, że ćwiczenia fizyczne mają pozytywny wpływ na pamięć roboczą. Kluczowy jest tu fakt, że zbyt intensywny wysiłek jest wyczerpujący dla mózgu. Około 80–90% ludzi będzie bardziej pobudzonych i zmotywowanych, jeśli wykonywanie ćwiczeń wejdzie im w nawyk. Im większe zaangażowanie w stawiane sobie zróżnicowanych wyzwań, tym lepiej. Z czasem poprawi się wydolność mózgu, pamięć, zdolność koncentracji i radzenia sobie ze stresem – skomentował uzyskane wyniki dr John Ratey, współpracownik profesora psychiatrii w Harvard Medical School.

Aby poprawić swoją pamięć i koncentrację podczas krótkiej przerwy w pracy lub szkole, najlepiej zatem wykonywać proste, nieskomplikowane ćwiczenia. Tai chi, joga lub interwały o wysokiej intensywności, które przyspieszają tętno, to przykłady zdrowych aktywności idealnych do poprawy funkcji poznawczych.

kup artykuly platne