Przy każdej możliwej okazji słyszysz życzenia stu lat życia długo i szczęśliwie? Sprawdź, co możesz zrobić, aby stały się one faktem!

1. Chroń swoje DNA

Wraz z wiekiem końce twoich chromosomów, zwane teleomerami, stają się krótsze. To sprawia, że stajesz się bardziej podatny na zachorowania. Jednak zmiana stylu życia może nasilać działanie enzymu poprawiającego ich długość. Ponadto, jak wskazują badania, teleomery chronią dieta i ćwiczenia. Zdrowe nawyki mogą opóźnić starzenie na poziomie komórkowym.

2. Graj i wygrywaj

Jak udowodniły analizy prowadzone przez 80 lat, ludzie, którzy są sumienni, dłużej żyją ci, którzy doprowadzają sprawy do końca, zastanawiają się nad swoimi działaniami i robią to, co jest dla nich dobre. Ponadto przedłużeniu życia służy budowanie silniejszych relacji i lepsza praca zawodowa.

3. Przyjaźnij się

To kolejny dowód na to, że warto mieć przyjaciół. Australijscy naukowcy twierdzą, że osoby społeczne dłużej żyją w porównaniu do tych z mniejszą liczbą znajomych. Wyniki 148 kolejnych badań wyraźnie wskazują na powiązanie długości życia i posiadanych przyjaźni.

4. Mądrze wybieraj znajomych

Szukaj znajomych, którzy żyją zdrowo jak ty. Twoje szanse na otyłość wzrastają, jeżeli masz otyłego przyjaciela. Palenie rozprzestrzenia się również przez więzy społeczne. Dobrą wiadomością jest jednak to, że rzucanie palenia również jest zaraźliwe.

5. Rzuć palenie

Nie jest tajemnicą, że rzucenie palenia wydłuża życie, ale długość czasu, który zyskujesz może cię zaskoczyć. 50-letnie badania brytyjskie wykazały, że rzucenie palenia w wieku 30 lat może przedłużyć twoje życie o całą dekadę. Odpowiednio, jeżeli przestaniesz palić w wieku 40, 50 lub 60 lat, możesz sobie dodać odpowiednio 9, 6 lub 3 lata życia.

6. Zaplanuj sjestę

W wielu częściach świata sjesta jest standardem. Istnieją dowody naukowe na to, że popołudniowa drzemka przedłuża życie. Badanie obejmujące 24 000 osób sugeruje, że osoby, które zapewniają sobie regularne drzemki, są o 37% niej narażone na śmierć z powodu chorób serca niż ci, którzy rzadko pozwalają sobie na sen po południu.

7. Stosuj dietę śródziemnomorską

To dieta bogata w owoce, warzywa, pełne ziarna, oliwę z oliwek i ryby. Analiza 50 badań dotyczących ponad pół miliona osób potwierdza jej korzyści. Może ona być mocnym wsparciem dla twojego organizmu poprzez redukcję otyłości, wysokiego stężenia cukru we krwi, podwyższonego ciśnienia krwi i innych czynników, które zwiększają ryzyko wystąpienia chorób serca i cukrzycy.

8. Jedz jak mieszkaniec Okinawy

Mieszkańcy japońskiej Okinawy kiedyś żyli dłużej niż jakakolwiek inna grupa ludzi na Ziemi. Przyczyną takiego stanu rzeczy była tradycyjna dieta regionu, małokaloryczna i bogata w zielone warzywa oraz glony. Co więcej, niektórzy Okinawianie mieli nawyk jedzenia tylko 80% jedzenia na swoim talerzu. Młode pokolenia nie stosują się do tych zasad i nie żyją już tak długo jak ich przodkowie.

9. Ożeń się

Choć badania pokazują, że osoby zamężne żyją dłużej niż ich wolne, w świecie naukowym ostatnio pojawiły głosy, że najdłużej żyją rozwiedzeni. Pokonują w tym względzie osoby, które nie były nigdy żonate oraz małżeństwa.

10. Zgub wagę

Jeśli masz nadwagę, chudnąc możesz się ochronić przed ryzykiem wystąpienia chorób serca, cukrzycy, i wielu innych chorób metabolicznych. 5-letnie badania przeprowadzone w Hiszpanii wskazują również, ze jedzenie większej ilości błonnika i regularne ćwiczenia poprawiają długość życia.

11. Ćwicz

Dane mówią jasno: osoby, które podejmują regularną aktywność fizyczną żyją dłużej, są mniej narażone na choroby serca, udary, zawały, pewne odmiany nowotworów i depresję. Aktywność fizyczna może nawet pomóc zachować jasny umysł do późnej starości. Do osiągnięcia takich efektów potrzebna jest 2,5-godzinna aktywność w tygodniu.

12. Pij z umiarem

Choć może to wydawać się dziwne, osoby, które piją w sposób umiarkowany, są mniej narażone na choroby od niepijących. Z drugiej strony, zbyt dużo alkoholu powoduje wiele problemów zdrowotnych. Jeśli pijesz alkohol, limitem powinien być jeden kieliszek dziennie. Jeśli jednak nie pijesz – nie zaczynaj, są lepsze sposoby na ochronę serca.

13. Wierz

Badania mówią, że osoby wierzące żyją dłużej. W 12-letnich badaniach nad ludźmi w wieku powyżej 65 lat udowodniono, że ich system immunologiczny jest w lepszym stanie niż u osób niewierzących.

14. Wybaczaj

Wybaczanie daje wyjątkowe korzyści dla zdrowia. Chroniczna złość jest powiązana z chorobami płuc, serca, udarem i innymi zaburzeniami zdrowia. Wybaczanie redukuje gniew, obniża ciśnienie krwi, a także pomaga łatwiej oddychać. Te benefity powodują, że żyjesz dłużej.

15. Uważaj na siebie

Wypadki są piątą najbardziej popularną przyczyną śmierci w USA. W ten sposób najczęściej giną osoby w wieku do 24 lat. Dlatego zakładaj ubrania ochronne i zapinaj pasy – to może ochronić twoje życie nawet w 50% wypadków.

16. Wyśpij się

Dostarczając organizmowi dostatecznej ilości dobrej jakości snu zmniejszasz ryzyko depresji, ataku serca i wielu innych chorób. Śpiąc poniżej 5 godzin, zwiększasz ryzyko śmierci z wielu powodów – więc wysypiaj się!

17. Zarządzaj stresem

Nie możesz wyeliminować stresu ze swojego życia, ale możesz się nauczyć, jak sobie z nim radzić. Spróbuj jogi, medytacji lub technik relaksacyjnych, polegających na głębokim oddychaniu. Nawet kilka minut dziennie robi różnicę.

18. Znajdź cel w życiu

Hobby i aktywność oznaczają dla ciebie dłuższe życie. Japońscy naukowcy odkryli, że czynniki te powodują mniejsze ryzyko śmierci z powodu chorób cywilizacyjnych. Twoje zajęcia powodują również, że masz mniejsze szanse, aby zapaść na chorobę Alzheimera w przyszłości.

kup artykuly platne